قطار فلوجه به بغداد برای اولین بار پس از خروج داعش به حرکت درآمد

قطار فلوجه به بغداد برای اولین بار پس از خروج داعش به حرکت درآمد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

راننده قطار فلوجه- بغداد که ۳۰ سال این مسیر را رفته و برگشته است به خبرگزاری فرانسه گفت: «فکر نمی‌کردم که روزی فرا رسد که دوباره قطار از فلوجه به بغداد سفر کند.»

آگهی

قطار فلوجه- بغداد در عراق بار دیگر به حرکت درآمده است.

با اینکه از زمان بیرون راندن نیروهای داعش از فلوجه توسط ارتش عراق، دو سال می‌گذرد اما هنوز آثار درگیرها و جنگ همه جا دیده می‌شود.

عماد حسون، راننده قطار فلوجه- بغداد سالهای زیادی حتی در دوران جنگ و درگیری در این مسیر، قطار را هدایت کرده است.

اما با ورود نیروهای داعش در سال ۲۰۱۴ حرکت قطار فلوجه- بغداد بعد از صد سال برای اولین بار متوقف شد.

راننده قطار فلوجه- بغداد که ۳۰ سال این مسیر را رفته و برگشته است به خبرگزاری فرانسه گفت: «فکر نمی‌کردم که روزی فرا رسد که دوباره قطار از فلوجه به بغداد سفر کند.»

بیشتر بخوانید: ارتش عراق: فلوجه آزاد شد

از ایستگاه قطار فلوجه به علت درگیری‌های ارتش عراق با نیروهای داعش، جز یک ویرانه چیزی باقی نمانده بود. حال یک ساختمان موقت و چند صندلی، جای این ایستگاه را گرفته است.

ساکنان فلوجه سفر به پایتخت عراق را با قطار نسبت به دیگر وسیله‌های نقلیه چون اتوبوس و مینی‌بوس ترجیح می‌دهند. ایست‌ بازرسی‌های پشت سرهم در مسیر و بازگرداندن اتوبوس به فلوجه بدون ارائه توضیح به مسافران، باعث می‌شود که سفر به بغداد با قطار برای ساکنان فلوجه گزینه بهتری باشد.

هر روز صبح ساعت ۶:۴۵، قطار سفید که به رنگ سبز و قرمز راه‌آهن عراق نقاشی شده است از فلوجه به سمت بغداد راه ‌می‌افتد و با طی ۶۵ کیلومتر ظرف یک ساعت و نیم به بغداد می‌رسد. قطار بازگشت ساعت سه بعداز ظهر از بغداد به فلوجه حرکت می‌کند.

به گفته عبدل مطلب صالح، مدیر سازمان حمل و نقل استان انبار، به طور متوسط روزانه ۲۵۰ مسافر سوار قطار فلوجه- بغداد می‌شوند.

مقامات عراق با توجه به وسعت ۲۰۰۰ کیلومتری خطوط ریلی این کشور، در نظر دارند قطارها را دوباره در مناطق مختلف این کشور به حرکت در آورند. کار بر روی مسیرهای ریلی از بغداد به مقاصد بیجی، تکریت و سامرا در حال انجام است.

البته سفرهای قطار بر روی خطوط راه‌آهن از بغداد به بصره و کربلا هیچ‌گاه متوقف نشد و هنوز نیز ادامه دارد.

به گفته مقامات راه‌آهن عراق، ۹۰ درصد از زیرساخت های ریلی در مسیرها و شهرهایی که در اشغال داعش بوده، نابود شده است.

عراق در سال ۲۰۱۶ با پرداخت ۱۳۷ میلیون دلار، ۱۲ قطار جدید از چین خریداری کرد. اما هنوز فاصله زیادی با بازگشت به روزهای طلایی سفر با قطار در عراق وجود دارد. قبل از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه عراق در سال ۱۹۹۰، روزانه حرکت در ۷۲ مسیر ریلی در سراسر این کشور در جریان بود.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موصل پس از سقوط داعش: مشروب‌فروشی‌ها به شهر بازگشته‌اند

نخست وزیر عراق: احزاب سیاسی عامل خشونت‌های بصره هستند

چین؛ ساخت ایستگاه قطار در کمتر از ۹ ساعت