آمریکا و شورشیان در جنوب سوریه رزمایش برگزار کردند

آمریکا و شورشیان در جنوب سوریه رزمایش برگزار کردند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرمانده شورشیان مغاویر الثوره: «اگر نیروهای ایرانی، درخواست‌های آمریکا را اجرا نکنند، ضربه خواهند خورد. ایران باید سوریه را فورا و برای همیشه ترک کند.»

آگهی

تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در جنوب سوریه با شورشیان تمرین نظامی مشترک برگزار کرده اند.

سرهنگ مهند الطلاع، فرمانده گروه شورشی مغاویر الثوره، با تایید این خبر به رویترز گفت: «مانور نظامی ۸ روزه این هفته در پایگاه نظامی تنف آمریکا به پایان می‌رسد. در این رزمایش، برای اولین بار آتش همزمان هوایی و حملات وسیع با مشارکت صدها نیروی آمریکایی و شورشیان تمرین شد.»

این نخستین بار است که خبر برگزاری یک رزمایش نظامی با حضور نیروهای آمریکایی و شورشیان در جنوب سوریه منتشر می‌شود. آقای اطلاع می‌گوید این مانور مشترک حاوی «یک پیام قدرتمند به ایران و روسیه است که آمریکایی‌ها و شورشیان به ادامه حضور و پاسخ به هر تهدیدی، مصم هستند.»

دولت سوریه، ایران و روسیه بارها خواستار خروج فوری نظامیان آمریکایی و اروپایی از خاک سوریه شده اند و می‌گویند برخلاف متحدان خارجی دولت بشار اسد، نیروهای غربی بدون درخواست دمشق و به شکل غیرقانونی در سوریه حضور دارند.

به گفته شان رایان، از فرماندهان ارشد ارتش آمریکا، برای جلوگیری از هرگونه برخورد احتمالی، روسیه پیشاپیش از اجرای این رزمایش آگاه شده بود. روسیه و ایالات متحده سال گذشته توافق کردند تا پیرامون پایگاه تنف به شعاع ۵۵ کیلومتری یک منطقه «کاهش تنش» اعلام شود. فرماندهی آمریکا و شورشیان می‌گویند نزدیک به پانصد هزار نفر در اردوگاه رکبان در نزدیکی تنف اسکان داده شده اند. وزیر دفاع روسیه ماه گذشته آمریکا را متهم کرد که جنگجویان داعش را در این کمپ پناهجویان، مخفی کرده است.

پایگاه نظامی تنف در جنوب شرقی سوریه و در مرز با اردن و عراق قرار دارد. این قرارگاه استراتژیک در سال‌های نخست جنگ داخلی در سوریه و پیش از استقرار رسمی نظامیان آمریکایی، یکی از مراکز عمده آموزش و تجهیز شورشیان بود. از سال ۲۰۱۴ و پس از بالا گرفتن حضور جنگجویان داعش در بیابان‌های مرکز سوریه، تنف به مقر فرماندهی و هماهنگی نیروهای ائتلاف و شورشیان «میانه‌رو» در جنوب سوریه بدل شد.

بیشتر بخوانید:

نیروهای آمریکایی در ماه‌های گذشته به کاروان‌های شبه‌نظامیان وابسته به ایران که در حال نزدیک شدن به تنف بودند، یورش برده اند. در حالی‌که کنترل این منطقه، یکی از اهداف استراتژیک دمشق، تهران و مسکو در سوریه به شمار می‌رود، شورشیان سیاست جدید آمریکا برای تقویت پایگاه تنف را یک «چرخش اساسی» در رویکرد دولت ترامپ در قبال شورشیان می‌دانند. سرهنگ طلاع با ابراز خوشنودی از این تحول می‌گوید: «آمریکایی‌ها قبلا فقط خطی تعیین می‌کردند و به ایرانی‌ها می‌گفتند به آن نزدیک نشوید. ادامه حضور نظامی ایران در سوریه آمریکایی‌ها را تحریک می‌کند... اگر نیروهای ایرانی، درخواست‌های آمریکا را اجرا نکنند، ضربه خواهند خورد. ایران باید سوریه را فورا و برای همیشه ترک کند.»

در هفته‌های گذشته و همزمان با بالا رفتن احتمال حمله همه جانبه به استان ادلب، آخرین پایگاه عمده شورشیان در شمال سوریه، تهدیدها و هشدارهای واشنگتن و مسکو به یکدیگر دو چندان شده است.

سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا گفته است که حضور نظامی این کشور در سوریه تا زمانی که لازم باشد، ادامه خواهد یافت. این موضع برخلاف شعارهای انتخاباتی و رویکرد پیشین دونالد ترامپ به نظر می‌رسد. آقای ترامپ تا سال گذشته و پیش از تغییر در تیم سیاست خارجی و دفاعی خود، خواستار کاهش حضور نظامی این کشور در خاورمیانه بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتانیاهو: در برابر «دشمن» خطوط قرمز ما روشن‌تر و اراده‌مان قوی‌تر از همیشه است

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است