الیود کیپچوگه، دونده کنیایی رکورد ماراتن را شکست

الیود کیپچوگه، دونده کنیایی رکورد ماراتن را شکست
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

الیود کیپچوگه، دونده کنیایی رکورد ماراتن را شکست

آگهی

الیود کیپچوگه رکورد ماراتن را شکست. دوندۀ پرافتخار کنیایی روز یکشنبه مسیر ۴۲ کیلومتری مسابقۀ ماراتن برلین را در ۲ ساعت و ۱ دقیقه و ۳۹ ثانیه تمام کرد تا رکورد جهانی این رشته را از آن خود کند.

اگرچه او در ۲۵ کیلومتر نخست مسابقه توسط دو هموطن دیگر سایه به سایه تعقیب می‌شد اما ۱۷ کیلومتر آخر مسیر را به تنهایی طی کرد تا به خط پایان رسید.

با این پیروزی، الیود کیپچوگۀ ۳۳ ساله که بهترین دوندۀ ماراتن در عصر مدرن شناخته می‌شود، رکورد جهانی را بیش از یک دقیقه جابجا کرد.

این قهرمان پیشین جهان در دوی ۵ هزار متر، دارندۀ طلای ماراتن در المپیک سال ۲۰۱۶ ریو و قهرمان ماراتن لندن در سال ۲۰۱۸ میلادی، سال گذشته نیز در ماراتن برلین به پیروزی رسیده بود. 

او روز یکشنبه مسافت مسابقه را یک دقیقه و ۱۸ ثانیه کمتر از رکورد پیشین که متعلق به دنیس کیمتو، دیگر دونده کنیایی بود به پایان رساند.

دوندگان آفریقا بر بام اروپا

آموس کیپروتو با ۲ ساعت و ۶ دقیقه و ۲۳ ثانیه و ویلسون کیپسانگ با ۲ ساعت و ۶ دقیقه و ۴۸ ثانیه نیز به ترتیب مقام‌های دوم و سوم مسابقه را ازآن خود کردند. به این ترتیب هر سه مدال آور این دوره از ماراتن برلین اهل کنیا بودند.

الیود کیپچوگه، آموس کیپروتو، ویلسون کیپسانگ مدال آوران مرد ماراتن برلین ۲۰۱۸

پیش از این رکورد جهانی ماراتن در اختیار دنیس کیپراتو کیمتو، دیگر دونده اهل کنیا بود. وی در سال ۲۰۱۴ توانسته بود در مسابقه برلین رکورد ۲ ساعت و ۲ دقیقه و ۵۷ ثانیه ماراتن را به نام خود ثبت کند.

در بخش زنان نیز گلادیس چرونو از کنیا با ثبت زمان ۲ ساعت و ۱۸ دقیقه و ۱۱ ثانیه مقام نخست را به دست آورد و روتی آگا و تیرونش دیبابا دوندگان زن اتیوپی به ترتیب دوم و سوم شدند.

عکس از رویترز
گلادیس چرونو (کنیا)، روتی آگا (اتیوپی) و تیرونش دیبابا (اتیوپی) زنان مدال آور ماراتن برلینعکس از رویترز

برلین؛ پایتختی که ۶ رکورد جهانی را دید

ماراتن برلین یکی از معتبرترین مسابقات دوی جهان محسوب می‌شود، در طول ۴۵ سالی که از برگزاری این مسابقه می‌گذرد پایتخت آلمان شاهد ثبت ۶ رکورد جهانی در این رشته بوده است.

بیش از ۴۵ هزار دونده از سراسر جهان در این دوره از ماراتن برلین شرکت کرده بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محمد فرح با ماراتن لندن از دنیای مسابقات حرفه‌ای خداحافظی کرد

چگونه تا پایان تعطیلات نوروز از خود دونده بسازیم؟

وداع با کلوین کیپتوم؛ رکورددار ماراتن جهان که در زمان مرگ تنها ۲۴ سال داشت