ونیز؛ احیای صنایع دستی در سرزمین هنر رنسانس

ونیز؛ احیای صنایع دستی در  سرزمین هنر رنسانس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در مد، مدل‌های مربوط به گذشته همیشه در حال بازگشت به دنیای مد هستند به همین دلیل طراح مد در کارهایش از ماشین‌های ریسندگی استفاده کرده که براساس ماشین‌های اختراع لئوناردو داوینچی ساخته شده‌اند.

آگهی

بنیاد «میکل آنژ»‌ در ونیز میزبان رویدادی منحصر به فرد است. این بنیاد در سپتامبر سال ۲۰۱۸ نمایشگاهی را برگزار می‌کند که به هنر و صنایع دستی اروپا اختصاص دارد و از خاطره معماری، اجتماعی و سیاسی عصری پرده برمی‌‌دارد که در آن بین هنر و صنایع دستی تفاوتی وجود نداشت.

این نمایشگاه، «انسان خلاق» Homo Faber نام دارد؛ انسانی که قادر است ابزار بسازد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

صنایع دستی راهی برای احیای سنت

جزیره سن جورجیو میزبان تعدادی از هنرمندان صنایع دستی است که از اروپا و از سراسر جهان برای شرکت در نمایشگاه «انسان خلاق» به این جزیره در ونیز در ایتالیا آمده‌اند.

آلبرتو کاوالی، مدیر «بنیاد میکل آنژ» می‌گوید که هدف از برگزاری نمایشگاه «انسان خلاق» زنده نگهداشتن چیزهایی است که ریشه در سنت دارند. او می‌افزاید: «در اینجا صنعتگران، هنرمندان و استعدادهایی گرد هم آمده‌اند که قادرند میان خلاقیت و مهارت، دانش و بینش هنری ارتباط برقرار کنند. هدفمان از برگزاری این نمایشگاه زنده نگه داشتن چیزهایی است که عمیقا در سنت ریشه دارند.»

«مدل‌های قدیمی همیشه به دنیای مد بازمی‌گردند»

جودیت کلارک طراح مد در کارهایش از ماشین‌های ریسندگی استفاده می‌کند که براساس ماشین ریسندگی‌ای اختراع که لئوناردو داوینچی، مخترع، دانشمند، نقاش و مجسمه‌ساز ایتالیایی دوره رنسانس ساخته شده است.

استاد مد و موزه شناسی استرالیایی سال‌هاست که در ایتالیا کار و زندگی می‌کند و می‌گوید:‌ «مد یکی از بهترین راه‌های زنده نگه داشتن گذشته است. مدهای قدیمی همیشه به طور غیرمنتظره به دنیای مد بازمی‌گردند. به همین دلیل من از گلدوزی هایی استفاده کرده‌ام که در قرون گذشته در تمام لباس کار می‌شد. اما من آن را فقط روی یک دامن مینی از جنس رافیا به‌کار برده‌ام. هدفم این بود که بازدیدکننده برگردد و دوباره نگاه کند و از خودش بپرسد چه چیزی دیده است. از عناصری که متعلق به گذشته است، فقط در لباس‌های قدیمی استفاده نکرده‌ام، بلکه در مدهای کاملا اوانگارد هم این عناصر را به کار برده‌ام.»

بیشتر بخوانید:

Euronews
نمایشگاه «انسان خلاق» در ونیزEuronews

طراحی فضای الهام بخش خلاقیت هنرمند

ایندیا مهدوی، طراح داخلی دو فضای نمایشگاه را برای هنرمندان صنایع دستی طراحی کرده است. او می‌گوید: «من دو فضا برای ارائه آثار صنایع دستی طراحی کردم تا نشان دهم چگونه مهارت و فناوری می‌توانند منبع الهام برای خلاقیت هنری باشد. کار من بر اساس احساساتی است که دست قادر است خلق کند. من عیب و نقص‌های کوچکی که در کارهای دستی وجود دارد، می‌پسندم.»

طلاکاری روی دوچرخه‌ها و خودروها کار کارن هارتلی است. مواد، فریم، ابعاد، آیرودینامیسم: همه چیز به خواست مشتری بستگی دارد.

کارن هارتلی می‌گوید: «کار به خاطر فشارهای مالی سخت است. چون کار کردن با دست به زمان زیادی نیاز دارد. همیشه روی چیزهای مختلف کار، از دست‌هایتان استفاده می کنید و می توانید ایده‌های شخصی تان راعملی کنید.»

بازدیدکننده در این نمایشگاه همچنین می‌تواند با استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی وارد کارگاه‌های صنایع دستی شود.

نمایشگاه «انسان خلاق»‌ از ۱۴ تا ۳۰ سپتامبر سال ۲۰۱۸ در ونیز برگزار می‌شود.

Euronews
طلاکاری روی دوچرخه‌ها و خودروها در نمایشگاه «انسان خلاق» در ونیزEuronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هفته بین‌المللی صنایع دستی؛ آیا سهم ناچیز ایران از صادرات جهانی افزایش می‌یابد؟

شاهکار نقاشی یافت شده در آشپزخانۀ یک زن فرانسوی، صاحبش را میلیونر کرد

ژاپن چگونه از تخصص خود برای کمک به بهبود اوکراین استفاده می‌کند؟