رسوایی در الیزه؛ دستیار امانوئل ماکرون به پرسش‌های کمیسون تحقیق مجلس سنا پاسخ داد

رسوایی در الیزه؛ دستیار امانوئل ماکرون به پرسش‌های کمیسون تحقیق مجلس سنا پاسخ داد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با حضور الکساندر بنالا در سنا، هفته‌نامه کنر آنشنه افشا کرد دستیار امانوئل ماکرون،‌ دو هفته پیش با یک فرد متهم به قاچاق اسلحه به لندن رفته است.

آگهی

الکساندر بنالا، مشاور ارشد کاخ ریاست جمهوری فرانسه (الیزه) روز چهارشنبه برای پاسخ به پرسش‌های کمیته تحقیقات درباره جایگاهش در الیزه و سلسله مراتب در نهاد ریاست جمهوری به مجلس سنا رفت.

آقای بنالا متهم است که در جریان تظاهرات اول ماه مه (روز جهانی کارگر) در پاریس، بدون داشتن مجوز قانونی یک معترض را بدون دلیل به شدت کتک زده است. ریاست جمهوری فرانسه پیش از رسانه‌ای شدن این ماجرا، آقای بنالا را به دلیل این تخلف به مدت ۲ هفته از سمت خود تعلیق کرد. با این حال، کاخ الیزه با وجود الزام قانونی، کارمند عالی‌رتبه خود را به دستگاه قضایی معرفی نکرد.

همزمان هفته‌‌نامه فکاهی کَنَرآنشنه، فاش کرد که آقای بنالا دو هفته پیش به همراه یک شهروند «خطرناک» فرانسوی به لندن سفر کرده است. بنابراین گزارش دستگاه‌های امنیتی فرانسه این فرد را که -هویتش فاش نشده- به ظن دست داشتن در قاچاق اسلحه به آفریقا تحت نظر دارد.

مجلس سنای فرانسه صلاحیت تحقیق درباره تخلفات یک متهم را ندارد اما می‌تواند در صورتی که این فرد با نهادهای دولتی در ارتباط باشد، درباره جایگاه متهم و سازوکار دستگاه دولتی پرسش‌هایی را مطرح کند.

آقای بنالا در جریان جلسه استماع روز چهارشنبه، به پرسش‌هایی درباره صدور سریع پاسپورت دیپلماتیک برای همراهان رئیس جمهور، مجوز حمل سلاح، برخورداری از خودروی دولتی و دیگر مزایای کار در کاخ ریاست جمهوری پاسخ داد. وی خود را به‌عنوان یک بیکار در جستجوی کار معرفی کرد و گفت هرگز محافظ شخصی (بادیگار) امانوئل ماکرون نبوده است.

بسیاری از اعضای کمیسیون تحقیق مجلس سنا از پاسخ‌های بنالا قانع نشدند و حتی وی را به مسخره کردن این کمیته متهم کردند.

بیشتر بخوانید:

آقای بنالا، که در دوران کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۷، رئیس گروه امنیتی امانوئل ماکرون بودِ،‌ پس از به قدرت رسیدن وی، ترفیع گرفت و با حقوق ماهیانه شش هزار یورو به سمت مشاور ارشد کاخ الیزه رسید.

ماجرای بنالا پس از دو ماه مخفی ماندن، سرانجام از سوی روزنامه لوموند افشا شد و رسوایی بزرگی برای نهاد ریاست جمهوری و شخص امانوئل ماکرون به بار آورد. پی از افشای این رسوایی، بنالا از سمت خود برکنار و از کاخ الیزه اخراج شد.

امانوئل ماکرون در تنها واکنش رسمی به این رسوایی، با انتقاد از شایعات مطرح شده درباره دستمزد و مساحت خانه بنالا، گفت از این کارمند سابق به جز مورد تخلف، حمایت می‌کند.

اخبار یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رسوایی ضرب و جرح توسط دستیار ماکرون؛ وزیرکشور فرانسه در پارلمان

تنش در الیزه پس از رسوایی ضرب و شتم؛ دستیار ماکرون بازداشت شد

حمله با چاقو به دو دختربچه در استراسبورگ فرانسه؛ مهاجم بازداشت شد