موریا؛ گوانتاناموی پناهجویان در یونان

موریا؛ گوانتاناموی پناهجویان در یونان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«برای هر ۷۰ نفر فقط یک دستشویی موجود است و اخبار تجاوز به کودکان و اقدام به خودکشی نوجوانان نیز شنیده می‌شود.»

آگهی

سخنگوی دولت یونان اعلام کرد این کشور تصمیم دارد پناهجویان ساکن جزیره لسبوس را تا پایان ماه جاری میلادی به بخش مرکزی خاک خود منتقل کند.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که سازمان‌های دفاع از حقوق بشر و مقامات محلی مدتهاست از دولت یونان می‌خواهند برای انتقال پناهجویان از اردوگاه مرکزی این جزیره اقدام کند؛ اردوگاهی که سه برابر ظرفیت خود پناهجو دارد.

خبرنگار یورونیوز به میان اهالی این اردوگاه رفته تا از آنچه آنان «بدترین اردوگاه روی زمین»، «جهنم» یا «گوانتاناموی تازه» می‌نامند گزارشی تهیه کند.

بسیاری از پناهجویان در اردوگاه مرکزی جایی ندارند. عکس از رویترز

اردوگاه اصلی جزیره لسبوس که «موریا» نام دارد ظرفیت ۳۲۰۰ تن پناهجو را دارد حال آنکه اکنون بیش از ۸۹۰۰ پناهجو در آن اقامت دارند.

بسیاری از این افراد و خانواده‌ها که در ساختمان‌های مرکزی اردوگاه جایی ندارند در چادرهایی پیرامون آن به سر می‌برند.

سازمان پزشکان بدون مرز اخیرا وضعیت بهداشت را در موریا اسف‌بار خواند و اعلام کرد برای هر ۷۰ نفر تنها یک دستشویی موجود است. در گزارش این سازمان آمده است که اخباری مبنی بر تجاوز به کودکان و اقدام به خودکشی نوجوانان نیز شنیده می‌شود.

بیشتر بخوانید:سه پناهجو در اردوگاهی واقع در جزیره لسبوس یونان جان باختند

محمد که یک پناهجوی افغان است به یورونیوز می‌گوید‌: «به اینجا آمدیم تا در وضعیت امنی قرار بگیریم. متأسفانه ایمن نیستیم. در وضعیت بسیار بدی هستیم. شب و روز دعوا می‌شود و مردم به جان هم می‌افتند و همدیگر را می‌کشند.»

او می‌افزاید: «بخصوص خانواده‌ها می‌خواهند هرچه زودتر از اینجا بروند. چرا که هوا هم رو به سردی می‌رود.»

پناهجویان در موریا برای دریافت هر وعده غذا باید ساعت‌ها در صف بیایستند. عکس از رویترز

شهردار لسبوس هشدار داده است که این جزیره و دیگر نقاط مرزی مشابه در یونان ممکن است به «اردوگاه‌ کار اجباری تبدیل شوند؛ جایی‌ که شأن انسانی در آن انکار می‌شود.»

یک پناهجوی جوان دیگر به نام مجتبی می‌گوید: «مردم باید برای هر وعده غذا باید سه تا چهار ساعت صف ببندند. مثلا برای صبحانه از ساعت ۲ یا ۳ سحر تا ۷ صبح در صف می‌مانند.»

اردوگاه موریا در سال ۲۰۱۵ میلادی به این منظور گشایش یافت که مکان موقتی باشد تا پناهجویان تنها چند روزی را پیش از انتقال به مکان اصلی در آن بگذرانند. اما برخی از این پناهجویان اکنون سالهاست که ساکن موریا هستند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

دولت یونان که از سیاست اتحادیه اروپا مبنی بر «مهار اجباری پناهجویان» را در پیش گرفته تا کنون تلاش کرده این پناهجویان را در همین جزیره نگاه دارد.

گرچه فرآیند انتقال پناهجویان آسیب‌پذیر نظیر سالمندان و کودکان از مدتی پیش آغاز شده و ادامه دارد اما رسیدن روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ روز پناهجوی دیگر از مسیر ترکیه به جزایر حاشیه‌ای یونان عرصه را بر مقامات یونان تنگ کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرگ دو پناهجو در پی آتش سوزی در کمپی در لسبوس

روایت تکان‌دهنده مهاجران از فاجعه غرق شدن لنج؛ «تلاش نافرجام گارد ساحلی یونان حادثه را رقم زد»

انتخابات یونان؛ مردم برای دومین بار در دوماه گذشته پای صندوق‌های رای رفتند