شمارش معکوس برای شورای امنیت؛ از توئیت‌های ظریف تا جلسه برای حفظ برجام

شمارش معکوس برای شورای امنیت؛ از توئیت‌های ظریف تا جلسه برای حفظ برجام
Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیران خارجه کشورهای امضاءکننده برجام به استثنای آمریکا قرار است روز دوشنبه برای حفظ این توافق در نیویورک با یکدیگر دیدار کنند.

آگهی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران می گوید دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تهدیدی برای خاورمیانه و جامعه جهانی است.

وزیر امور خارجه ایران در صفحه توئیتر خود نوشت: «درست است که تهدیدی واقعی برای منطقه ما و صلح و امنیت بین المللی وجود دارد: آن تهدید احساس حق به جانبی دولت ترامپ برای بی ثبات کردن جهان همراه با همدستان سرکش در منطقه است. ایالات متحده باید مانند یک کشور عادی رفتار کند.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

توئیتر

وزیر خارجه ایران همراه با این نوشته خود فهرستی از «رفتارهای غیرعادی» دولت آمریکا را منتشر کرده است. وی ساعتی پیش از این نیز در صفحه توئیتر خود تاکید کرده بود: «اعتماد متقابل امری لازم برای تعامل یا حل مناقشه محسوب نمی شود. اعتماد با اجرای توافقاتی مانند برجام که مبنای آنها به شکل غیر قابل انکاری عدم اعتماد متقابل است پدید می آید. اما تعامل نیازمند احترام متقابل، اعتبار و اراده برای پایبندی به تعهدات خود است.»

نیویورک، میزبان دیدار وزیران خارجه کشورهای پایبند به برجام

توئیت های محمد جواد ظریف در حالی منتشر می شود که قرار است وزیران خارجه کشورهای امضاءکننده برجام به استثنای آمریکا روز دوشنبه برای حفظ این توافق در نیویورک با یکدیگر دیدار کنند.

دیدار وزرای خارجه بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایران در حاشیه اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار می شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ماه اوت، سه ماه پس از آنکه خروج کشورش از برجام را اعلام کرد، تحریم هایی را علیه ایران وضع کرد. این تحریم ها شامل کشورها و شرکت های خارجی که به روابط تجاری با ایران ادامه می دهند نیز می شود. امری که منجر به خروج بسیاری از شرکت های اروپایی از بازار ایران شد.

آمریکا در نظر دارد از ماه نوامبر تحریم های نفتی علیه ایران را به اجرا بگذارد. تحریم های وضع شده علیه ایران و چشم انداز تحریم نفتی علیه تهران باعث کاهش شدید ارزش پول ملی ایران در برابر ارزهای خارجی شده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مکانیسم جدید اقتصادی؛ تلاش اروپا برای حفظ برجام ادامه دارد

مقابله اروپا با تحریم‌ها علیه ایران؛ چرخه تجاری جایگزین چگونه کار خواهد کرد؟

ایران برای پیگیری مذاکرات هسته‌ای و بازگشت به برجام اعلام آمادگی کرد