امیرعبداللهیان: عربستان در حمله به سفارتش در تهران نقش داشت

امیرعبداللهیان: عربستان در حمله به سفارتش در تهران نقش داشت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حسین امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنانش گفته است که اکثر دیپلمات‌های عربستان در ایران که به عنوان کارمند کنسولگری فعالیت می کردند «عوامل امنیتی» بودند.

آگهی

حسین امیرعبداللهیان، معاون سابق وزارت امور خارجه ایران می گوید «عوامل نفوذی» در حمله به سفارت عربستان در تهران نقش داشتهءاند.

گروهی از معترضان به اعدام نمر باقر النمر، روحانی شیعه در عربستان روز ۱۲ دی سال ۱۳۹۴ به سفارت عربستان حمله کردند. ساختمان کنسولگری عربستان در مشهد نیز مورد حمله قرار گرفت.

اکنون پس از نزدیک به سه سال از حادثه حمله به سفارت عربستان در ایران حسین امیرعبداللهیان در گفتگو با خبرگزاری تسنیم مدعی شده که ریاض از حمله به سفارتش در تهران اطلاع داشته است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

حسین امیرعبداللهیان اظهار داشت: «در ماجرای سفارت عربستان در تهران، تحلیل و ارزیابی بنده این است افرادی که با پرتاب کوکتل‌مولتوف سفارت عربستان را به آتش کشیدن نیروهای حزب‌اللهی و بسیجی نبودند بلکه عوامل نفوذی بودند که کاملا هدایت شده این کار را انجام دادند. این را به این دلیل عرض می‌کنم که سفارت عربستان یک هفته قبل از این حادثه به سفارت‌خانه‌های خارجی در ایران اطلاعیه داده و تمامی خودروهای سفارت و دیپلمات‌های خود را به فروش گذاشته البته سند این موضوع در وزارت امور خارجه موجود است، این نکته نیز قابل ذکر است که آن شرایط هنوز نه سفارت آتش زده شده، نه اتفاقی افتاده و نه آیت‌الله نمر اعدام شده است.»

معاون سابق عربی آفریقایی وزارت امور خارجه افزود: «احساسات پاک مردم ایران و عصبانیت از رفتار عربستان در حادثه منا و از عدم مسئولیت‌پذیری در این حادثه و اعدام آیت‌الله نمر این فرصت را فراهم کرد که عوامل نفوذی بتوانند از شرایط پیش آمده سوءاستفاده کنند.»

خبرگزاری تسنیم در مصاحبه اختصاصی با حسین امیر عبداللهیان را تحت عنوان «افشای سندی از تحرکات مشکوک عربستان پیش از حمله به سفارتش در تهران» منتشر کرده است.

حسین امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنانش گفته است که اکثر دیپلماتهای عربستان در ایران که به عنوان کارمند کنسولگری فعالیت می کردند «عوامل امنیتی» بودند. وی در عین حال تاکید کرد که این «عوامل امنیتی» عربستان «تحت کنترل و اشراف کامل سیستم های امنیتی» ایران بودند.

حسین امیرعبداللهیان که اکنون دستیار ویژه علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران است در سال ۱۳۹۴ و در زمان حمله به سفارت عربستان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه بود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چهل سال از تسخیر سفارت آمریکا در تهران گذشت؛ مردم چه می‌گویند؟

فرمان «حمله به نفتکش عربستان»؛ از اعتراف سپاه تا سانسور خبرگزاری و تکذیب نقل قول

فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران: تسلیحات عربستان با ظهور "امام زمان" به دست اهل آن خواهد افتاد