اسرائیل: شواهد مقصر بودن سوریه در سقوط هواپیمای روسی را به مسکو تحویل دادیم

یک نمونه از هواپیمای ایلوشن ۲۰ روسیه
یک نمونه از هواپیمای ایلوشن ۲۰ روسیه Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«پدافند سوریه ساعت‌ها پس از پایان عملیات اسرائیل هواپیمای روسی را سرنگون کرد.»

آگهی

یک منبع آگاه در ارتش اسرائیل به خبرگزاری رویترز گفته است این کشور شواهدی از مقصر بودن سوریه در حادثه سقوط هواپیمای نظامی روسیه در لاذقیه را به مسکو تحویل داده است.

یک فروند هواپیمای نظامی ایلوشن روسیه شامگاه دوشنبه هفدهم سپتامبر با ۱۴ سرنشین و در حالی‌که به پایگاه خود در سواحل لاذقیه سوریه باز می‌گشت، سرنگون شد. این اتفاق در همان شبی افتاد که هواپیماهای اسرائیلی اهدافی را در استان غربی لاذقیه بمباران کردند.

این منبع اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت هیاتی که از تل‌ آویو برای بررسی این حادثه به مسکو اعزام شده بود، شواهدی را به مقام‌های روسیه ارائه کرد که براساس آن‌ها، پدافند سوریه ساعات‌ها پس از خروج هواپیماهای اسرائیلی از منطقه، با آتش کور، هواپیمای روسی را سرنگون کردند.

بیشتر بخوانید:

واکنش اسرائيل به سقوط هواپیمای روسی؛ متاسفیم ولی تقصیر ایران و اسد بود

**

سفیر فرانسه در آمریکا: دستگاه «دروغ پراکنی» روسیه از کنترل خارج شده است

**

وزارت دفاع روسیه ساعاتی پس از حادثه اعلام کرد پدافند هوایی سوریه هواپیمای روسی را به اشتباه هدف قرار داده است. سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه، مستقیما اسرائیل را مسئول این حادثه معرفی کرد و گفت مسکو حق اقدام متناسب را برای خود محفوظ می‌داند. با این حال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه این حادثه را بداقبالی و «زنجیره‌ای از اتفاقاتی که نباید می‌افتاد» توصیف کرد.

روسیه از سال ۲۰۱۵ و بنا به درخواست دولت سوریه به حمایت از بشار اسد مستقیما وارد میدان جنگ داخلی این کشور شد. با آنکه اسرائیل از سال ۲۰۱۱ به این سو، بیش از ۲۰۰ مرتبه مواضع دولت و شبه‌نظامیان حامی دولت سوریه را بمباران کرده است، اما مسکو و تل آویو تلاش می‌کنند از درگیر شدن با یکدیگر در این کشور جنگ زده، اجتناب کنند.

اسرائیل بارها اعلام کرده است به ایران اجازه نخواهد داد در سوریه حضور نظامی داشته باشد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتانیاهو: اسرائیل به عملیاتش در سوریه علیه مواضع ایران ادامه می‌دهد

«حمله جنگنده‌های اسرائیلی» به استان حما در سوریه

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: یک نظامی ایرانی در حمله هوایی اسرائیل به سوریه کشته شد