حمله خونین اهواز؛ واکنش‌ مقامات ایرانی و خارجی

حمله خونین اهواز؛ واکنش‌ مقامات ایرانی و خارجی
Copyright Isna
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی حادثه تیراندازی در جریان رژه نیروهای مسلح اهواز که دستکم ۱۱ کشته و ۳۰ زخمی برجا گذاشته است، شماری از مقامات ایران نسبت به آن اعلام موضع کرده‌اند.

آگهی

در پی حادثه تیراندازی در جریان رژه نیروهای مسلح اهواز که دستکم ۱۱ کشته و ۶۰ زخمی برجا گذاشته است، شماری از مقامات ایران نسبت به آن اعلام موضع کردند.

علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در پیامی ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان، این حادثه را کار «تروریست‌های مزدور و مزدوران قسی‌القلب وابسته» خوانده و گفته است: «دل‌های پرکینه‌ی آنان نمی‌تواند تجلّی اقتدار ملی در نمایش نیروهای مسلح را تحمل کند. جنایت اینها ادامه‌ی توطئه‌ی دولت‌های دست‌نشانده‌ی آمریکا در منطقه است که هدف خود را ایجاد ناامنی در کشور عزیز ما قرار داده‌اند.»

حسن روحانی هم در تماس تلفنی با وزیر اطلاعات از او خواست تا برای شناسایی هرچه سریعتر سرشاخه‌های عملیات تروریستی اهواز اقدام به وزارت اطلاعات دستور داد که همه امکاناتش را برای شناسایی سریع سرشاخه‌های عملیات تروریستی اهواز و برخورد قاطع با آنها بسیج کند.

آقای روحانی همچنین اظهار داشت که پاسخ ایران به کوچک‌ترین تهدید، کوبنده خواهد بود اما کسانی که از این تروریست‌ها پشتیبانی تبلیغاتی و اطلاعاتی می‌کنند، باید پاسخگو باشند.

جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز با انتشار توییتی مسئولیت حمله را متوجه «یک رژیم منطقه‌ای خارجی‌ و اربابان آمریکایی‌اش» دانست و نوشت: «تروریست‌های جذب‌شده، آموزش دیده شده، مسلح شده و مزدبگیر توسط یک رژیم خارجی به اهواز حمله کرده‌اند. کودکان و روزنامه‌نگاران در میان قربانیان هستند. ایران پشتیبانان منطقه‌ای ترور و اربابان آمریکایی‌شان را مسئول چنین حملاتی می‌داند. پاسخ ایران در دفاع از جان ایرانی‌ها سریع و قاطع خواهد بود.»

بیشتر بخوانید:

سرتیپ علی فدوی، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران، نیز در حاشیه نشست شنبه‌های انقلاب در جمع خبرنگاران با اشاره به حادثه تیراندازی در رژه اهواز گفته است: «اگر در هر گوشه‌ای از کشور دو یا سه نفر به مردم تیر بزنند، آیا این هنر است؟ مگر این‌گونه اتفاقات هر روز در آمریکا یا شهرهای اروپایی رخ نمی‌دهد؟»

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور، در توییتی نوشته است: «اهواز می‌ایستد و تسلیم تروریست‌ها نمی‌شود. خوزستان پاسخ خواهد داد ولی نه فقط با گلوله!»

توییت حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی

محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه با انتشار بیانیه‌ای ضمن تسلیت به مناسبت حمله تروریستی به رژه اهواز نوشت: «تروریست‌های وابسته و مزدوران وطن‌فروش بدانند که نمی‌توانند با انجام این دست از اقدامات ضد انسانی و خائنانه در عزم استوار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردم بزرگ ایران در مبارزه با تروریسم و شرارت خللی وارد کنند و بدون تردید مرتکبین این جنایت غیرانسانی و نفرت‌انگیز را به سزای اعمال ننگین‌شان می‌رساند.»

از سوی دیگر در پی انتشار خبرهایی مبنی بر بسته شدن مرز با عراق در شلمچه، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، در گفتگو با خبرنگار یورونیوز اظهار داشت مرزها باز است. شهریار حیدری، مدیرکل مرزی وزارت کشور ایران، نیز در گفتگو با ایسنا دراین‌باره گفت: «این مرز بسته نشده است بلکه مراقبت‌ها در این مرز بیشتر شده است و به همین دلیل ترددها کمی کند شده است که تا چند ساعت آینده تردد در این مرز نیز به حالت عادی برمی‌گردد.»

واکنش مقامات بلندپایه خارجی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اولین مقام بلندپایه خارجی است که به حمله خونین اهواز واکنش نشان داد و کشته‌شدن شهروندان نظامی و غیرنظامی ایران را به همتای خود تسلیت گفت.

آقای پوتین در پیام خود به حسن روحانی گفت که مسکو آماده است تا تلاش‌های مشترک دو جانبه دو کشور ایران و روسیه در مبارزه با تررویسم را قوت بخشد.

راب مک‌کایر، سفیر بریتانیا در تهران، در توییتی نوشت: « یک حمله تکان‌دهنده تروریستی. هرجا تروریسم اتفاق بیفتد باید محکوم شود. تمام تسلیت ما به خانواده‌های قربانیان.»

سفیر بریتانیا در تهران در توییتی از حمله به رژه نظامی در اهواز نوشته است

رفعت مسعود، سفیر پاکستان در ایران نیز طی پیامی در حساب توییتری خود حمله روز شنبه به مراسم رژه در اهواز را قویا محکوم کرد. او در این پیام ضمن اظهار همدردی با خانواده‌های قربانیان، این «عمل بزدلانه تروریستی» را تسلیت گفته است.

سفیر پاکستان در ایران حمله به رژه در اهواز را محکوم کرده است

وزارت خارجه ترکیه نیز این حمله تروریستی در اهواز را محکوم کرده است. به گزارش خبرگزاری آناتولی در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «این حمله خائنانه را به شدت محکوم می‌کنیم. از خداوند متعال برای جان باختگان طلب رحمت و مغفرت کرده و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل داریم. جان باختن شماری از شهروندان را به مردم و دولت ایران تسلیت عرض می‌کنیم.»

استفان شولتز، سفیر اتریش در ایران، نیز در پیامی توییتری نوشت: «اتریش به خانواده قربانیان حمله ترویستی ناگوار در اهواز صمیمانه تسیلت می‌گوید.»

وزارت خارجه عمان نیز در پیامی کشته شدن ۲۹ تن و زخمی شدن ۵۷ تن دیگر را در حمله‌ای تروریستی به شدت محکوم کرده است.

پیام محکومیت حمله تروریستی اهواز توسط وزارت خارجه عمان در توییتر
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشته شدن یک فرمانده نیروی انتظامی در جریان درگیری مسلحانه در اسلام‌آباد غرب

واکنش سپاه به حمله مرگبار اهواز؛ انتقامی سخت می‌گیریم

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود