کارآمدترین و ناکارآمدترین نظام سلامت متعلق به کدام کشورهاست؟

کارآمدترین و ناکارآمدترین نظام سلامت متعلق به کدام کشورهاست؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امارات عربی متحده و اسرائیل در لیست بهترین کشورهای خاورمیانه در زمینهکارایی نظام سلامت قرار دارند. همچنین در این جدول رده‌بندی، ایران و ونزوئلا پس از بلژیک و پیش از دانمارک به طور مشترک در مکان سی و نهم جای گرفتند.

آگهی

بررسی شاخص کارایی نظام سلامت (health-efficiency index) در ۵۶ کشور جهان حاکی از آن است که هنگ‌ کنگ، سنگاپور و اسپانیا سه کشور برتر در این زمینه هستند.

شاخص کارایی نظام سلامت برای رتبه‌بندی میزان کارآمدی سیستم‌های درمانی ایجاد شده است. در این شاخص میزان و نحوه ارائه خدمات درمانی، هزینه‌های درمان، زمان رسیدگی به بیمار و نتیجه درمان مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در این بررسی ۵۶ کشور که در آنها میزان امید به زندگی بالاتر از ۷۰ سال، سرانه تولید ناخالص داخلی بیشتر از ۵ هزار دلار به ازای هر نفر و حداقل جمعیت ۵ میلیون نفر است، توسط تیم تحقیقاتی بلومبرگ مورد مطالعه قرار گرفتند.

ایتالیا، کره جنوبی، اسرائیل، ژاپن، استرالیا، تایوان و امارات عربی متحده پس از سه کشور نامبره در جایگاه چهارم تا دهم این جدول قرار دارند.

خبرنامه یورونیوز را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید

بدین ترتیب امارات عربی متحده و اسرائیل در لیست بهترین کشورهای خاورمیانه در زمینه کارایی نظام سلامت قرار دارند. همچنین در این جدول رده‌بندی، ایران و ونزوئلا پس از بلژیک و پیش از دانمارک به طور مشترک در مکان سی و نهم جای گرفتند.

بلغارستان، ایالات متحده آمریکا، آذربایجان، روسیه، صربستان، برزیل، جمهوری دومینیکن، بلاروس، اردن و کلمبیا به ترتیب در فهرست بدترین کشورها به لحاظ کارایی نظام سلامت جای دارند.

نکته قابل توجه این جدول قرار گرفتن کشورهایی از قبیل دانمارک، آلمان و آمریکا در لیست کشورهایی با پائین‌ترین میزان کارایی نظام سلامت است. با وجود آنکه این کشورها از لحاظ دانش و تکنولوژی پزشکی در رتبه بالایی در جهان قرار دارند، به نظر می‌رسد که سیستم درمانی آنها چندان کارآمد نیست و به همین برخلاف انتظار علت کارایی پایینی دارند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قدرتمندترین شهرهای جهان در سال ۲۰۱۸

بیش از یک چهارم کل جمعیت جهان فعالیت بدنی کافی ندارند

سنای آمریکا و تردیدهای تازه درباره طرح جدید بیمه درمانی