چین خطاب به آمریکا: تجارت «با چاقو زیر گلو گذاشتن» پیش نمی‌رود

چین خطاب به آمریکا: تجارت «با چاقو زیر گلو گذاشتن» پیش نمی‌رود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«اگر این وضعیت ادامه پیدا کند دستاوردهای چهار دهه رابطه ایالات متحده و چین در یک لحظه نابود خواهد شد.»

آگهی

یک مقام بلندپایه دولت چین اعلام کرد وقتی واشنگتن «چاقو زیر گلوی چین گذاشته»، پیشرفت در گفتگوهای تجاری با ایالات متحده دشوار است.

وانگ شووِن، وزیر بازرگانی چین روز سه‌شنبه در یک کنفراس خبری همچنین گفت اینکه مذاکرات تجاری کی از سر گرفته می‌شود به «اراده» آمریکا بستگی دارد. 

وی ضمن تأکید بر اینکه ایالات متحده تفاهم خود با چین را کنار گذاشته است افزود:‌ «با چنین محدودیت‌های تجاری عظیمی که ایالات‌متحده ایجاد کرده چطور ممکن است مذاکرات پیشرفت کند؟ این یک مذاکره برابر نیست»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

وانگ یی، مشاور دولت چین نیز پیشتر بدون نام بردن از شخص خاصی گفت: «برخی نیروها در ایالات متحده انتقادهای بی‌اساسی در رابطه با تجارت و جاسوسی به چین وارد کرده‌اند که جو روابط دو کشور را مسموم کرده است.»

وی که در شورای تجاری آمریکا و چین سخن می‌گفت افزود: «اگر این وضعیت ادامه پیدا کند دستاوردهای چهار دهه رابطه ایالات متحده و چین را در یک لحظه نابود خواهد کرد.»

کارخانه فولاد ووهان در مرکز چین. عکس از رویترز

ایالات متحده روز گذشته رسما بر ده درصد از ۲۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین تعرفه گمرکی تازه اعمال کرد و چین نیز با اعمال تعرفه گمرکی مشابهی بر ۶۰ میلیارد دلار محصولات وارداتی سالیانه از آمریکا به این حرکت پاسخ داد.

وزرت بازرگانی چین همچنین اعلام کرده است این کشور ناگزیر است اقدامات تجاری ایالات متحده را تلافی کند و صادرات آمریکا از جمله صدور گاز مایع این کشور قطعا در این میان زیان خواهد دید چراکه دیگر صادرکنندگان گاز طبیعی نظیر استرالیا مترصد فرصت اند تا جایگزین آمریکا در بازار چین شوند.

از سوی دیگر میزوهو، دومین بانک بزرگ ژاپن در نامه‌ای اعلام کرد: «انتقاد شدید روز دوشنبه دولت چین از سیاست‌های آمریکا احتمالا به این معناست که چینی‌ها ترجیح می‌دهند منتظر دولت بعدی ایالات متحده بمانند تا آنکه با دولت فعلی وارد مذاکراتی احتمالا بی‌نتیجه شوند.»

**بیشتر بخوانید: **

جنگ تجاری؛ اعمال تعرفه‌های جدید آمریکا بر کالاهای چین رسما آغاز شد

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دستور ترامپ به کابینه برای تهیه پیش‌نویس توافق تجاری با چین

هشدار جدی رئیس جمهوری چین نسبت به «پروتکسیونیسم» و خطرات جنگ تجاری

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است