تحریک بخش‌هایی از نخاع توان راه رفتن را به معلولان حرکتی بازگرداند

تحریک بخش‌هایی از نخاع توان راه رفتن را به معلولان حرکتی بازگرداند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سوزان هارکما، مدیر مرکز تحقیقات آسیب‌های نخاعی کنتاکی و مسئول این تیم تحقیقاتی گفت: «عملکرد نخاع بدون دخالت مغز از آنچه پیشتر تصور می‌شد مستقل‌تر است. نخاع می‌تواند با فرستادن سیگنال به عضلات آنها را وادار به حرکت کند.»

آگهی

محققان دانشگاه لوئیزویل کنتاکی موفق شدند از طریق یک برنامه تخصصی درمانی و نصب یک دستگاه محرک در نخاع معلولان، امکان راه رفتن آنان را فراهم کنند.

در این طرح تحقیقاتی پنج نفر از کسانی که پاهایشان به طور کامل فلج بود توانستند حرکت کنند و دو تن از آنان این کار را بدون کمک هیچ وسیله کمکی انجام دادند.

نتایج منتشر شده از این طرح نشان می‌دهد که تحریک الکتریکی ستون فقرات همراه با یک برنامه آموزشی بسیار فشرده و تخصصی می‌تواند به بدن بیاموزد که اعضای خود را بدون حضور سیگنال‌های صادر شده از مغز حرکت دهد.

سوزان هارکما، مدیر مرکز تحقیقات آسیب‌های نخاعی کنتاکی و مسئول این تیم تحقیقاتی گفت: «نخاع می‌تواند حرکت پاها را به صورت کاملا مستقل از مغز رهبری کند.»

جف مارکیز ۳۵ ساله، یکی از افرادی که با استفاده از این طرح توانسته است توانایی حرکتی خود را بازیابد به خبرنگاران گفت که با استفاده از تجهیزات مخصوص توانسته یک مسیر ۱۰۰ یاردی (۹۰ متری) را در طی یک جلسه طی کند. وی یک آشپز موفق و فردی فعال بود، اما سقوط از کوه زندگیش را دگرگون کرد.

وی در این اتفاق از سینه به پائین فلج شد و تنها می‌توانست دست‌هایش را به طور بسیار محدود تکان دهد و به سختی یاد گرفت که چگونه بدون استفاده از دستگاه و به طور طبیعی تنفس کند.

با توجه به وضعیت پیش آمده آقای مارکیز نتوانست به زندگی عادی و شغلش بازگردد. به همین علت به این تیم تحقیقاتی پیوست تا شاید دوباره توان حرکتیش را بازیابد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این گروه تحقیقاتی در سال ۲۰۱۴ نیز نتایج پژوهش در مورد روش‌های جدید حرکتی را منتشر کردند که در طی آن چهار مرد توانستند با استفاده از دستگاه محرک اعصاب نخاعی حرکات محدودی را تجربه کنند.

نتیجه مطالعات این تیم در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است. گروه تحقیقاتی دیگری متعلق به موسسه خدماتی-پژوهشی مایوکلینیک با استفاده از طرح دانشگاه لوئیزویل کنتاکی به نتایج مشابهی دست یافتند و نتیجه مطالعات آنان در مجله نیچر پزشکی منتشر شد.

سوزان هارکما در مورد عملکرد دستگاه عصبی گفت: «عملکرد نخاع بدون دخالت مغز از آنچه پیشتر تصور می‌شد مستقل‌تر است. به همین علت زمانی که سر یک حیوان از تنش جدا می‌شود می‌تواند برای چند لحظه تحرک داشته باشد. نخاع می‌تواند با فرستادن سیگنال به عضلات آنها را وادار به حرکت کند.»

خانم هارکما امیدوار است که این طرح در آینده نزدیک بتواند در درمان کسانی که به دلیل آسیب‌های نخاعی دچار معلولیت شده‌اند بکار رود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا با کهولت سن کمرمان خم می‌شود و شکسته‌تر می‌شویم؛ راه چاره‌ای هست؟

ربات اسکلت بیرونی، دستیار کارشناس توانبخشی

فشن شو معلولان در تهران؛ طراحی ۵۰ مدل لباس‌ برای بیش از ۱۵ نوع معلولیت