موگرینی: سازوکار جدید تجارت با ایران احتمالا از قبل از نوامبر اجرایی می‌شود

فدریکا موگرینی در اجلاس رهبران اروپا در سالزبورگ
فدریکا موگرینی در اجلاس رهبران اروپا در سالزبورگ Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

احتمالا آمریکا و بقیه کشورهای جهان از میزان استقلال مالی ما شگفت زده خواهند شد.

آگهی

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت سازوکار پیشنهادی چهارعضو باقی مانده در برجام برای تسهیل تجارت با ایران احتمالا قبل از ماه نوامبر اجرایی خواهد شد.

ایران و چهار کشور باقی مانده در برجام روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای خبر از در پیش گرفتن یک سازوکار جدید برای ادامه تجارت جهان با تهران داد. این کانال ارتباطی قرار است از شرکت‌ها و کشورهایی که با ایران تجارت می‌کنند در برابر تحریم‌های آمریکا محافظت کند. از قرار معلوم، در مکانیزم جدید دلار نقشی در مبادلات میان ایران و دیگر کشورهای جهان نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز خانم موگرینی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و در پاسخ به پرسش یک خبرنگار که از وی پرسیده بود آیا این سازوکار چالشی جدی برای دلار آمریکا به شمار می‌رود، پاسخ داد: «هنوز در مرحله آغازین کار (ابتکار عمل) هستیم اما، این [فرض] می‌تواند نتیجه چنین طرحی باشد. آنچه درباره آن مطمئن هستیم، این است که این سازوکار ایالات متحده و سایر جهانیان را از میزان استقلال مالی ما شگفت زده خواهد کرد.»

خانم موگرینی با اینکه بار دیگر آمریکا را بزرگ‌ترین متحد اروپا خواند اما گفت: «هیچ کشور دارای حاکمیت یا سازمانی نمی‌تواند بپذیرد که فرد دیگری به او بگوید مجاز است با چه کسی تجارت کند.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا این ابتکار عمل اروپا برای ادامه تجارت با ایران را ناامیدکننده توصیف کرده بود.

بیشتر بخوانید:

فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین روز چهارشنبه در جلسه شورای امنیت به ریاست دونالد ترامپ، بار دیگر خواهان پایبندی به برجام و اجرای این توافق بین‌المللی شده بودند.

به گزارش رویترز، شماری از دیپلمات‌های اروپایی سازوکار پیشنهادی طرف‌های باقی مانده در برجام را به سیستم مبادله مورد استفاده شوروی و همپیمانانش در دوران جنگ سرد تشبیه کرده اند که به کشورهای بلوک شرق و متحدانش اجازه مبادله بین‌المللی بدون دلار آمریکا را می‌داد.

دونالد ترامپ و مقام‌های عالی‌رتبه دستگاه دیپلماسی آمریکا وعده داده اند که به تحریم‌های نفتی ایران که از ماه نوامبر آغاز می‌شود هم بسنده نخواهند کرد و مجازات‌های اقتصادی جدیدی علیه تهران به اجرا خواهند گذاشت.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس «اینستکس» در تهران؛ نحوه اجرای ساز و کار تجاری ایران و اروپا در دستور کار

واکنش پمپئو به طرح اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌ها علیه ایران: ناامید شدم

نشست نیویورک؛ تلاش امضاکنندگان برجام برای ایجاد «سازوکار ویژه»