داعش با انتشار یک فایل صوتی مسئولیت حمله اهواز را بر عهده گرفت

داعش با انتشار یک فایل صوتی مسئولیت حمله اهواز را بر عهده گرفت
داعش با انتشار یک فایل صوتی مسئولیت حمله اهواز را بر عهده گرفت
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این نخستین بار است که داعش با انتشار فایل صوتی مسئولیت یک حمله را بر عهده می‌گیرد.

آگهی

حساب‌های کاربران هوادار داعش در شبکه‌های اجتماعی، فایل صوتی منتسب به ابو حسن مهاجر را منتشر کرده اند که در آن این گروه مسئولیت حمله به رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز را بر عهده گرفته است.

این نخستین بار است که داعش با انتشار فایل صوتی مسئولیت یک حمله را بر عهده می‌گیرد. کانال تلگرامی موسوم به «الفرقان» این فایل را منتشر کرده است.

ابو حسن مهاجر، به‌عنوان سخنگوی داعش معرفی شده است. وی ایران را «دولت مجوسان» خوانده و این کشور را به انجام حملات دیگر تهدید کرده است.

این فایل صوتی تحت عنوان «یورش موحدان بر سنگرهای مشرکان» منتشر شده است. «سخنگوی داعش» ایران را به دلیل متهم کردن گروه‌های دیگر به انجام حمله اهواز و کشورهای غربی را به دلیل واهمه داشتن از سپاه پاسداران، مسخره کرده و می‌گوید هر دو به اسباب خنده جهانیان تبدیل شده اند.

گروه دولت اسلامی روز شنبه و دقایقی پس از حمله مرگبار اهواز، مسئولیت این حمله را پذیرفت. با این حال، یکی از سخنگویان «جنبش الاهواز» هم به نام مقاومت ملی «اهواز» مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. رسانه‌ها و مقام‌های ایرانی در نخستین ساعات پس از این حمله از گروهی با نام «الاهوازیه» به عنوان مسئول این حملات یاد کردند. نامی که احتمالا به اشتباه از سوی رسانه‌ها و شخصیت‌های نظامی-سیاسی ایران به کار برده شده است.

از سوی دیگر شکل بیانیه داعش و اشتباه تیم تبلیغاتی این گروه درباره حضور روحانی در رژه نیروهای مسلح در اهواز، تردیدها در باره دست داشتن اعضای خلافت اسلامی در این حمله را دوچندان کرد. پس از آن داعش با انتشار ویدیویی که اعلام کرد «به دست این گروه رسیده»، بر مسئولیت خود در کشتار ۳۱ شهریور اهواز تاکید کرد. با این حال، شرایط تصویربرداری، شکل صحبت و واژه‌های به کار رفته از سوی سه فرد حاضر در این ویدیو، صحنه‌گردانی داعش در این حمله را کماکان پرابهام نگاه داشت.

بیشتر بخوانید:

حمله به مراسم رژه در اهواز؛ شمار کشته‌شدگان به ۲۵ نفر رسید

[**عملیات تروریستی اهواز کار کیست؟ الاحوازیه یا داعش؟**](عملیات تروریستی اهواز کار کیست؟ الاحوازیه یا داعش؟)

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز دوم مهر با انتشار مقاله‌ای احتمال دست داشتن داعش در حمله تروریستی اهواز را پررنگ توصیف کرد.

در جریان حمله ۳۱ شهریور به رژه نیروهای مسلح در شهر اهواز، بیش از ۲۰ نفر کشته و حدود ۷۰ نفر دیگر زخمی شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سپاه پاسداران ایران: طراح اصلی حمله تروریستی اهواز کشته شد

«مقام آگاه ایران» ادعای «هشدار مخفیانه آمریکا به تهران پیش از حمله داعش » در کرمان را رد کرد

آمریکا از پیش به ایران درباره حمله داعش به مراسم سلیمانی مخفیانه هشدار داده بود