ترامپ چین را به دخالت در انتخابات آینده کنگره آمریکا متهم کرد

ترامپ چین را به دخالت در انتخابات آینده کنگره آمریکا متهم کرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونالد ترامپ در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اختلافات تجاری میان دو کشور گفت: «چین به خاطر مغز خیلی خیلی بزرگم به من احترام می‌گذارد.»

آگهی

دونالد ترامپ، رئيس جمهوری ایالات متحده چین را به تلاش برای مداخله در انتخابات آتی کنگره آمریکا متهم کرد.

آقای ترامپ که در جلسه شورای امنیت سخن می‌گفت اعلام کرد که پکن به خاطر مواضع سرسختانه وی مایل نیست که هواداران او در انتخابات پیروز شوند. رئیس جمهوری آمریکا گفت:‌ «چین تلاش داشته در انتخابات پیش‌رو در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ مداخله کند؛ علیه دولت من.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

وی در پاسخ به اینکه آیا مدرکی برای اثبات ادعای خود در زمینه تلاش چین برای مداخله در انتخابات آمریکا دارد گفت که این مدارک موجود است اما رابطه او با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین همچنان دوستانه باقی می‌ماند.

آقای ترامپ همچنین در بخشی از سخنان خود گفت که چین به خاطر «مغز خیلی خیلی بزرگش» به وی احترام می‌گذارد.

وی افزود:‌ «مدارکی داریم که ارائه خواهد شد. (ادعای ما)همینطوری نیست. آنها (چینی‌ها) تأیید کرده‌اند که سراغ کشاورزان ما رفته‌اند. من از چین خوشم می‌آید، از رئیس‌جمهور شی‌ خیلی خوشم می‌آید.»

واکنش وانگ یی،‌ نماینده چین هنگام شنیدن اتهام مداخله این کشور در انتخابات آمریکا. عکس از رویترز

در کنفرانس خبری در حاشیه نشست شورای امنیت، خبرنگاری به ادعای دوستی با رئیس‌جمهوری چین و همزمان ادعای مداخله این کشور در انتخابات آمریکا اشاره کرد و آقای ترامپ در پاسخ گفت:‌ «شاید او (شی جین‌پینگ) دیگر دوست ما نیست.»

آقای ترامپ پیش‌تر در توییتی به پیامه‌ای تبلیغاتی تجاری چین در یکی از نشریات تجاری آمریکا اعتراض کرده و آنها را پروپاگاندایی خوانده بود که ساخته شده تا «شبیه اخبار» به نظر بیاید.

مدیر مسئول نشریه «دموان رجیستر» در پاسخ این اظهارات گفته است که آگهی‌های بازرگانی کشورهای خارجی در این نشریه پرمخاطب در ایالت آیوا چیز تازه‌ای نیست و کشاورزان این ایالت نیز اخیرا از تعرفه‌های گمرکی تازه در چین آسیب بسیاری دیده‌اند.

نماینده چین در سازمان ملل نیز در پاسخ به اظهارات رئیس‌جمهوری ایالات متحده هر گونه مداخله چین در این زمینه را انکار کرد. وانگ یی گفت: «ما در مسائل داخلی هیچ کشوری دخالت نکرده و نمی‌‌کنیم. ما هیچگونه اتهام توجیه‌ناپذیری را قبول نمی‌کنیم.»

این در حالی است که رئیس‌جمهوری ایالات متحده اشاره‌ای به مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده نکرد؛ موضوعی که به خصوص پس از نشست دونالد ترامپ با ولادیمیر پوتین به یکی از انتقادهای اساسی مخالفان دولت کنونی آمریکا تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:

چین خطاب به آمریکا: تجارت «با چاقو زیر گلو گذاشتن» پیش نمی‌رود

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چین اتهام دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را مضحک خواند

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ آنچه باید پیش از شروع محاکمه کیفری ترامپ بدانیم

دیدار وزیر خارجه بریتانیا با ترامپ؛ چگونه جنگ اوکراین کامرون را به ساحل فلوریدا کشاند؟