افزایش فشارها بر پمپئو برای به رسمیت شناختن اتهام «نسل‌کشی» در میانمار

افزایش فشارها بر پمپئو برای به رسمیت شناختن اتهام «نسل‌کشی» در میانمار
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دو سناتور جمهوری‌خواه با اشاره به گزارش اخیر وزارت امور خارجه آمریکا گفتند که این گزارش «به طور خاص این جنایات را به عنوان نسل‌کشی یا جنایات علیه بشریت تعریف نکرده است» و به همین علت از پمپئو خواستند که بدون تاخیر «یک موضع رسمی در مورد اقدامات ارتش میانمار اتخاذ کرده و به کنگره ارائه دهد.

آگهی

فشارها بر مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا برای به رسمیت شناختن اتهام «نسل‌کشی» دولت میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا استان راخین افزایش یافته است.

پس از اینکه وزارت امور خارجه گزارش مفصلی در مورد جنایات رخ داده در میانمار منتشر کرد، تود یانگ و باب منندز، دو سناتور جمهوری‌خواه ایالات متحده با ارسال نامه‌ای به آقای پمپئو از وی خواستند تا یک اقدام اساسی در این مورد انجام دهد.

در گزارش وزارت امور خارجه آمده است که خشونت علیه اقلیت روهینگیا «به طور کاملا برنامه‌ریزی شده و هماهنگ» اعمال شده بود.

این دو سناتور تاکید کردند که این گزارش «به طور خاص این جنایات را به عنوان نسل‌کشی یا جنایات علیه بشریت تعریف نکرده است» و به همین علت از وزیر امور خارجه خواستند که فورا «یک موضع رسمی در مورد اقدامات ارتش میانمار اتخاذ کرده و به کنگره ارائه دهد.»

بیشتر بخوانید:

هفته گذشته، نمایندگان مجلس عوام کانادا نتایج تحقیقات سازمان ملل متحد در میانمار را به رای گذاشتند و به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را به تصویب رساندند که طی آن اقدامات نظامی دولت میانمار علیه اقلیت روهینگیا «نسل‌کشی» ارزیابی شده است.

قانون‌گذاران کانادایی از شورای امنیت سازمان ملل خواستند تا با ارجاع این پرونده به دیوان بین‌المللی کیفری زمینه محاکمه بانیان و عوامل این نسل‌کشی را فراهم کند.

بحران در میانمار پس از آن به اوج رسید که شبه‌نظامیان روهینگیا در ۲۵ اوت سال گذشته میلادی با حمله به ایستگاه‌های پلیس در ایالت راخین ۱۲ نفر از نیروهای امنیتی را کشتند. نیروهای ارتش در اقدامی تلافی‌جویانه به مناطق مسکونی استان راخین حمله کرده و با ایجاد خشونت و سوزاندن روستاها مردم روهینگیا را وادار به فرار کردند.

بیش از ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیا آواره شده و اغلب آنها در اردوگاه‌های ویژه پناهجویان در بنگلادش به سر می‌برند.

 بسیاری از محافل سیاسی سال گذشته به بحث و بررسی بحران روهینگیا پرداختند. با این حال دولت میانمار از پذیرفتن اتهام نسل‌کشی سر باز می‌زند و دادگاه‌های بین‌المللی را فاقد صلاحیت بررسی اتهامات وارده می‌داند.

به تلگرام یورنیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات میان‌‌دوره‌ای میانمار؛ درسی برای حزب آنگ سان سو‌ چی

آنگ سان سوچی: زندانی شدن دو خبرنگار به آزادی بیان ربطی ندارد

دیوان کیفری بین‌المللی: صلاحیت بررسی پرونده جنایت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را داریم