واکنش‌ها به سخنرانی نتانیاهو؛ از «نمایش مضحک» تا «ادعای گمراه کننده»

واکنش‌ها به سخنرانی نتانیاهو؛ از «نمایش مضحک» تا «ادعای گمراه کننده»
Copyright REUTERS/Carlo Allegri
Copyright REUTERS/Carlo Allegri
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مقامات اطلاعاتی آمریکا که نخواست نامش فاش شود اظهارات نخست وزیر اسرائیل را «تا حدودی گمراه کننده» خواند و گفت که واشنگتن از وجود تاسیساتی که نتانیاهو آنها را «انبارهای مخفی» توصیف کرده آگاه بوده است.

آگهی

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به ادعاهای جدید نخست‌وزیر اسرائیل مبنی بر وجود انبارهای مخفی هسته‌ای در ایران، این سخنان را «نمایش و ادعایی مضحک» خواند که «ارزش پرداختن ندارد».

او اعلام کرد: «تنها مرجع رسیدگی به مسائل هسته‌ای، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که نظارت دائم و راستی‌آزمایی خود را دنبال و تا کنون با ۱۲ گزارش، تعهد ایران را به همۀ آنچه در برجام مسئولیت آن را پذیرفته بود، مورد تایید قرار داده که مورد تأکید و تأیید جامعه جهانی و تمام مراجع ذی‌ربط و دیگر اعضای برجام است... رژیم اشغالگر باید بداند در عصر جدید، جهانیان به این نوع سخنان دروغ، نسنجیده و بی‌محتوا و شوهای دروغین تنها با صدای بلند خواهند خندید.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز پنج‌شنبه در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از وجود انبارهای مخفی هسته‌ای در ایران خبر داد و با نشان دادن عکس‌هایی هوایی از تهران، نقاطی را محل این انبارهای هسته‌ای مخفی معرفی کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در پیامی توییتری در واکنش به این ادعاها خواستار بررسی دقیق برنامۀ هسته‌ای اسرائیل شد.

او در این پیام نوشت: «هیچ ترفند و تردستی نمی‌تواند این واقعیت را پنهان کند که اسرائیل تنها رژیم در منطقۀ ماست که برنامۀ تسلیحات هسته‌ای "محرمانه" و "اعلام نشده" دارد، از جمله یک "زرادخانه اتمی واقعی". زمان آن رسیده که اسرائیل اعتراف کند و برنامۀ تسلیحات هسته‌ای غیرقانونی خود را در معرض بازدید بازرسان بین‌المللی قرار دهد.»

سفارت ایران در بلژیک نیز با انتشار توییتی در حساب رسمی خود اظهارات نخست وزیر اسرائیل را «پرده دوم نمایش فریب» در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواند.

سفارت ایران با اشاره به ۱۲ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر تایید فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چهارچوب مقررات بین المللی تاکید کرد که اسرائیل با «زرادخانه‌های هسته‌ای مخفی خود سالهاست که نظام جهانی منع اشاعه هسته‌ای را به تمسخر گرفته است.»

واکنش آمریکا

پس از سخنان آقای نتانیاهو در مجمع عمومی، یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا نیز از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا دربارۀ این ادعاها تحقیق کند.

در بیانیه‌ای که در همین رابطه منتشر شد، آمده است که «این کاملا ضروری است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تمام قدرت و اختیارات خود استفاده کند تا این اطمینان را برای جامعۀ بین‌الملل بوجود آورد که هیچ فعالیت هسته‌ای یا مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران وجود ندارد.»

با این وجود به نظر می‌رسد در این موضوع اتفاق نظری در میان مقامات آمریکا وجود ندارد چراکه همزمان با انتشار این بیانیه، یکی از مقامات اطلاعاتی این کشور به شرط ناشناس بودن اعلام کرد که آمریکا از وجود تاسیساتی که نتانیاهو آنها را «انبارهای مخفی» توصیف کرده آگاه بوده است.

این مقام سخنان نتانیاهو را «تا حدودی گمراه کننده» خواند و افزود: «اول اینکه ما از وجود این تاسیسات از مدتها پیش خبر داشتیم که پر از فایل‌ها و کاغذها هستند و نه لوله‌های آلومینیومی سانتریفیوژ. دوم، تا جایی که همگان می‌دانند در این مکان‌ها چیزی نیست که به ایران اجازه دهد تا زودتر از دیگر طرف‌های برجام بتواند از این توافق خارج شود.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آنگلا مرکل در بیت‌المقدس: ایران نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد

دونالد ترامپ در شورای امنیت؛ خواب جدیدی برای ایران؟

گروسی با ابراز نگرانی از حمله احتمالی اسرائیل: بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران از سر گرفته می‌شود