انتقاد روسیه از آمریکا بر سر مسئله برجام و انتقال جهادی‌های ادلب به افغانستان

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز جمعه ۲۸ سپتامبر طی سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل به شدت از آمریکا انتقاد کرد و گفت این کشور تلاش می‌کند توافق اتمی با ایران را حفظ کند.

آگهی

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز جمعه ۲۸ سپتامبر طی سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل به شدت از آمریکا انتقاد کرد و گفت کرملین تلاش می‌کند توافق اتمی با ایران را حفظ کند.

آقای لاوروف با اشاره به اینکه ایالات متحده تلاش‌ها برای رسیدن به توافقات بین‌المللی را با اخلال مواجه کرده است، گفت: «حملاتی علیه اصول ابتدایی مذاکرات صلح در خاورمیانه، توافق اتمی با ایران، تعهدات نسبت به سازمان تجارت جهانی، توافقات اقلیمی و بسیاری دیگر صورت گرفته است.»

آقای لاوروف افزود: «خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، در حالی‌که ایران به طور کامل به تعهداتش پایبند بوده است. ما هر آنچه از دستمان بربیاید انجام خواهیم داد تا توافقی را که به وسیله شورای امنیت تائید شده است حفظ کنیم.»

پس از آن‌که در کنفرانس خبری از وزیرخارجه روسیه پرسیده شد آیا مسکو بعد از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی آمریکا در ماه نوامبر مبادله کالا به کالا را در برابر ایران درپیش خواهد گرفت یا نه، آقای لاوروف پاسخ داد تمام این موضوعات در دست بررسی است.

آقای لاوروف در حاشیه جلسه مجمع عمومی با جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز دیدار کرد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

انتقال جهادی‌ها به ادلب غیرقابل قبول است

سرگئی لاوروف همچنین در کنفرانس خبری خود درباره آخرین تحولات سوریه نیز به ابراز نظر پرداخت.

او درباره وضعیت ادلب گفت: «چندین سناریو برای حل مشکل ادلب قابل تصور است. گمانه‌زنی‌هایی هست حتی که [جهادی‌ها] در ادلب به سایر نقاط درگیر همچون افغانستان منتقل شوند. این غیرقابل قبول است. تروریست‌ها باید ریشه‌کن شوند؛ یا تنبیه شوند یا روند قضایی را طی کنند.»

استان ادلب از آخرین مناطق تحت تصرف شورشیان سوری است. بخشی از شورشیان را جهادی‌های وابسته به القاعده تشکیل می‌دهند.

ترکیه و روسیه پیشتر به توافقی رسیده بودند که با استقرار کمربند حائل، حمله نیروهای ارتش سوریه و متحدین آن برای تصرف استان متوقف شود.

وزیر خارجه روسیه اظهار کرد که این توافق در حال اجراست و تجهیزات سنگین جهادی‌ها از منطقه غیرنظامی حائل در حال تخلیه شدن است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سناتور فرانسوی: ارتباط دست‌کم یکی از بانک‌های ایرانی با بازار اروپا را حفظ خواهیم کرد

کاهش صادرات آلمان به ایران

آمریکا: هدف از تحویل اس-۳۰۰ روسی به سوریه، پوشش فعالیت‌های شریرانه ایران است