شارل آزناوور، ترانه خوان پرآوازه فرانسوی درگذشت

شارل آزناوور، ترانه خوان پرآوازه فرانسوی درگذشت
شارل آزناوور، ترانه خوان پرآوازه فرانسوی درگذشت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این هنرمند خوش ذوق فرانسوی در واکنش به تعجب و سوال‌های مطرح همیشگی در باره چگونگی تداوم کار هنری و اجرای ترانه در این سن می گفت: «من پیر نیستم بلکه سالخورده‌ام و این دو یکی نیست.»

آگهی

شارل آزناوور، خواننده، تصنیف ساز و بازیگر به نام و مطرح فرانسوی شامگاه یکشنبه در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

سرشناس ترین ترانه خوان فرانسوی در خارج از مرزهای این کشور که لقب فرانک سیناترای فرانسه را نیز با خود یدک می کشید تا چند روز پیش از مرگ بر روی صحنه به هنرنمایی مشغول بود.

شارل آزناوور که رسانه های فرانسوی از او به عنوان سفیر فرهنگی این کشور یاد کرده اند پس از یک دوره توقف به دلیل نقاهت پس از بیماری به تازگی کنسرت هایی را در چندین شهر ژاپن برگزار کرده بود.

وی تابستان گذشته به دلیل شکستگی بازو پس از مواجه شدن با یک سانحه مجبور به لغو کنسرت های خود شد.

این هنرمند خوش ذوق فرانسوی در واکنش به تعجب و سوال های مطرح همیشگی در باره چگونگی تداوم کار هنری و اجرای ترانه در این سن می گفت: «من پیر نیستم بلکه سالخورده‌ام و این دو یکی نیست.»

عشق و احساسات عاشقانه تم و محور اصلی بسیاری از شاهکارهای موسیقایی شارل آزناوور هستند. از «لا بوئم»، «لا ماما» و «مرا ببر» به عنوان ماندگار و تاثیرگذارترین ترانه های این هنرمند فرانسوی نام برده می شود.

شارل آزناوور در عرصه سینما نیز به عنوان بازیگر در بیش از هشتاد فیلم ایفای نقش کرد و سابقه کار کردن با کارگردانان مطرحی چون فرانسوا تروفو، فولکر اشلوندورف و کلود شابرول را نیز در کارنامه هنری خود به ثبت رساند.

یک کاربر فرانسوی: شارل آزناوور بنایی فرانسوی در کنار برج ایفل

آزناوور بیست و دو مه ۱۹۲۴ از پدر و مادری ارمنی در پاریس متولد شد و پس از ورود به دنیای هنر و موسیقی به دلیل ذوق سرشار و نشر احساسات پاک انسانی در قالب ترانه و تصنیف به سرعت پله های ترقی را پیمود.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با انتشار پیامی بر روی توییتر پس از توصیف شارل آزناوور به عنوان هنرمندی عمیقا فرانسوی که به شدت به ریشه های کشور زادگاه والدینش، ارمنستان پایبند بود، نوشت: «شاهکارها، لحن و درخشش منحصر به فرد شارل آزناوور برای سال‌های طولانی او را زنده نگاه خواهد داشت.»

فرانسواز نیسن، وزیر فرهنگ فرانسه نیز در پیامی از او به عنوان اسطوره ای یاد کرد که مرزهای را درنوردیده است.

نخست وزیر ارمنستان پس از انتشار خبر درگذشت شارل آزناوور وی را «فرزند استثنایی مردم ارمنستان» خواند و مرگ او را «فقدانی بزرگ برای کل جهان» توصیف کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرگ روبر حسین کارگردان ایرانی‌تبار فیلم بینوایان در فرانسه

اولین بار در الیزه: اجرای موسیقی الکترونیک به مناسبت جشن موزیک فرانسه

ایروان، میزبان مراسم بزرگداشت صد و یکمین سالگرد قتل عام ارمنیان توسط امپراتوری عثمانی