سرطان دوران کودکی در کشورهای در حال توسعه ۴ برابر بیشتر قربانی می‌گیرد

سرطان دوران کودکی در کشورهای در حال توسعه ۴ برابر بیشتر قربانی می‌گیرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مرگ و میر کودکان مبتلا به انواع سرطان‏‌ها در کشورهای در حال توسعه ناشی از تشخیص دیرهنگام یا اشتباه، موانع موجود در دسترسی به مراقبت‌های درمانی، رها کردن درمان پیش از بهبود و میزان بالای عود بیماری پس از بهبود است.

آگهی

در کشورهای در حال توسعه و با درآمد پائین از هر ۱۰ کودک مبتلا به سرطان ۸ نفر جان می‌بازد؛ این رقم در کشورهای توسعه یافته و با درآمد بالا ۲ نفر به ازای هر ۱۰ کودک بیمار است.

براساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، هر ساله بیش از ۳۰۰ هزار کودک زیر ۱۹ سال به انواع مختلف سرطان‌ها دچار می‌شوند. سرطان خون، سرطان مغز و سرطان لنفوم از انواع رایج این بیماری در میان کودکان است.

سرطان دوران کودکی به طور کلی قابل پیشگیری و غربالگری نیست چرا که برخلاف سرطان دوران بزرگسالی هنوز عوامل اصلی آن شناسایی نشده‌اند. سرطان در کودکان می‌تواند ناشی از عوامل ژنتیکی و یا محیطی شناخته شده و یا ناشناخته باشد. با این حال عواملی چون تشخیص زودهنگام و دقیق این بیماری در روند درمان و نتیجه نهایی بسیار موثر است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سرطان دوران کودکی در کشورهای در حال توسعه ۴ برابر بیشتر قربانی می‌گیرد

از دیگر عوام مهم در درمان، میزان سواد و آگاهی والدین از علائم بیماری است. در کشوهای توسعه یافته به دلیل آگاهی بیشتر نسبت به انواع بیماری‌ها، والدین با مشاهده علائم بیماری کودکان خود را سریع‌تر به نزد پزشک می‌برند. همچنین در این کشورها تامین منابع مالی فردی و دولتی مورد نیاز برای پوشش هزینه‌های درمان و همینطور نگهداری از بیمار، راحت‌تر از کشورهای درحال توسعه انجام می‌شود.

سلامت عمومی کودکان از دیگر عوامل تعیین کننده در ابتلا و درمان سرطان است. به عنوان مثال تحقیقات نشان می‌دهد که آلودگی با ویروس اچ‌آی‌وی، ویروس اپشتین بار و انگل مولد بیماری مالاریا خطر ابتلا به سرطان را افزایش داده و به دلیل کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن، روند درمان را نیز با مشکل مواجه می‌کند. سلامت عمومی بالاتر در کشورهای توسعه یافته از عواملی است که تعداد کمتر مرگ و میرهای ناشی از سرطان در این کشورها را در مقابل کشورهای در حال توسعه توضیح می‌دهد.

در درمان سرطان‌های دوران کودکی می‌توان از داروهای عمومی موجود و سایر روش‌های معمول درمان از جمله جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی بهره برد. مرگ و میر کودکان مبتلا به انواع سرطان‏‌ها در کشورهای در حال توسعه ناشی از تشخیص دیرهنگام یا اشتباه، موانع موجود در دسترسی به مراقبت‌های درمانی، رها کردن درمان پیش از بهبود و میزان بالای عود بیماری پس از بهبود است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رقابت میان سگ‌‌‌‌ها و تکنولوژی‌؛ کدامیک زودتر سرطان را تشخیص می‌دهد؟

ایجاد زیست‌بانک‌های نمونه‌ یاخته‌های سرطانی چه کمکی به پزشکان می‌کند؟

کشته شدن ۹ نفر در یک تصادف؛ مرگبارترین حادثه رانندگی نوروزی ایران رخ داد