بازار متلاطم ارز؛ سقوط قیمت‌ها به خودرو و موبایل رسید

خرید و فروش ارز توسط دلالان در خیابان‌های تهران
خرید و فروش ارز توسط دلالان در خیابان‌های تهران Copyright جواد منتظری
Copyright جواد منتظری
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با افت شدید قیمت دلار، رسانه‌های داخلی ایران از کاهش قابل توجه بهای خودرو همچنین کاهش قیمت تلفن همراه خبر می‌دهند.

آگهی

بانک مرکزی ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد که با توجه به «امتناع دلالان و برخی صرافی‌ها از خرید ارز» و در مقابل تمایل مردم به فروش ارزهای خود، تمام بانک‌های دارای مجوز عملیات ارزی، آماده خرید ارزهای مردم بر اساس «قیمت اعلامی» خواهند بود.

این خبر در حالی اعلام شد که در این روز نیز روند رو به کاهش بهای دلار و دیگر ارزهای خارجی در بازارهای غیررسمی ایران ادامه داشت و آن دسته از شهروندان ایران که در بحبوبۀ افزایش بی‌سابقۀ بهای ارزها اقدام به خرید قابل توجه دلار کرده بودند، نگران از ادامۀ این روند نزولی، سراسیمه به بازارهای فروش آمدند.

عکس از جواد منتظری، خبرنگار یورونیوز در ایران
هجوم مردم به صرافی‌ها برای فروش ارزعکس از جواد منتظری، خبرنگار یورونیوز در ایران

بهای دلار که در هفته‌های گذشته تا بیش از ۱۹ هزار تومان افزایش یافته بود، بامداد سه‌شنبه در بازارهای غیررسمی تا ۱۵ هزار تومان افت کرد و در ادامۀ روز نیز به ۱۲ هزار تومان رسید.

همچنین با توجه به آنکه صرافی‌ها حاضر به خرید دلار مردم نبودند، بسیاری از متقاضیان فروش دلارهای خانگی، به ناچار به دست‌فروشانی مراجعه کردند که حاضر به خرید نقدیِ دلار، حتی ارزان‌تر این بها بودند. به این ترتیب بهای دلار طی ۲۴ ساعت گذشته در مجموع حدود چهار هزار تومان کاهش یافت.

قیمت یورو نیز که در روز‌های پر تب و تاب فروش به بالای ۲۰ هزار تومان رسیده بود در این روز به ۱۵ هزار تومان کاهش یافت.

عکس از جواد منتظری، خبرنگار یورونیوز در ایران

اوضاع نابسامان خرید و فروش دلار به شیوۀ غیررسمی تنها به خیابان‌های تهران محدود نشد و در دیگر شهرها از جمله مشهد، قم و اصفهان نیز وضعیت مشابهی حاکم بود.

موج کاهش قیمت‌ها، بازار طلا و سکه را نیز تحت تاثیر قرار داد و به این ترتیب بهای هر سکه بهار آزادی که به بیش از ۵ میلیون تومان رسیده بود، در این روز به نرخی کمتر (۴ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان طرح جدید و ۴ میلیون و ۱۰۱ هزار تومان طرح قدیم) معامله شد.

نشست شورای هماهنگی اقتصادی

روز سه‌شنبه بار دیگر شورای هماهنگی اقتصادی ایران با حضور سران سه قوه تشکیل جلسه داد و تصمیماتی را برای افزایش حوزۀ اختیارات بانک مرکزی اتخاذ کرد.

  • به گزارش تسنیم بر اساس مصوبات جدید، بانک مرکزی ایران مجاز به انتشار اوراق مشارکت ارزی ــ ریالی همچنین مجاز به عملیات بازار باز شد. به این معنی که این نهاد از این پس می‌تواند نسبت به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشره توسط دولت اقدام کند.

  • بانک مرکزی همچنین موظف به فراهم آوری تمهیدات لازم برای خرید و فروش فوری ارزِ حاصل از صادرات پتروشیمی و فولاد و دیگر محصولات صادراتی در بازار ثانویه ارز شد.

  • از دیگر مصوبات این شورا، تسهیل دریافت اجازۀ اقامت در ایران در ازای وارد کردن دلار به این کشور بود. بر این اساس اتباع خارجی در صورتی که دست‌کم ۲۵۰ دلار برای سرمایه‌گذاری وارد ایران کنند، می‌توانند از امتیاز مجوز اقامت پنج‌ساله برخوردار شوند.

کاهش قیمت خودرو و تلفن همراه

همزمان با افت شدید قیمت دلار، رسانه‌های داخلی ایران از کاهش قابل توجه بهای خودرو همچنین کاهش ۲۰ درصدی قیمت تلفن همراه خبر می‌دهند. بر این اساس قیمت انواع خودروهای داخلی تا ۱۲ میلیون تومان ارزان شد.

خبرگزاری تسنیم به نقل از مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و لوازم جانبی می‌نویسد که با توجه به کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی نرخ تابلوی صرافی‌ها، قیمت موبایل نیز به همین اندازه کاهش داشته است. آقای محبی اعلام کرده است که «این میزان کاهش قیمت با تداوم روند کاهشی، ادامه‌دار خواهد بود و قیمت گوشی‌های تلفن همراه در بازار به نرخ واقعی نزدیک‌تر خواهد شد.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واردات و رجیستر گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو در ایران ممنوع شد

چشم‌انداز خوش‌بینی‌های بازار ارز؛ نزول یک هفته‌ای دلار

ممنوعیت معامله ارز خارج از صرافی‌ها؛ روند صعودی نرخ‌ یورو