ممنوعیت معامله ارز خارج از صرافی‌ها؛ روند صعودی نرخ‌ یورو

ممنوعیت معامله ارز خارج از صرافی‌ها؛ روند صعودی نرخ‌ یورو
Copyright عکس: رویترز
Copyright عکس: رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از دو روز هیجان نزول نرخ‌ها در بازار آزاد ارز ایران، معاون اول رئیس جمهوری از ادامه کنترل بازار ارز خبر داد.

آگهی

پس از دو روز هیجان نزول نرخ‌ها در بازار آزاد ارز ایران، معاون اول رئیس جمهوری از ادامه کنترل بازار ارز خبر داد.

گزارش ها از ایران حاکی است که اسحاق جهانگیری، معاون رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه با حضور در نشست غیرعلنی مجلس به نمایندگان اطمینان داده است که دولت ارز لازم برای کنترل بازار را در اختیار دارد و کنترل بازار ارز ادامه می یابد.

در همین حال، خبرگزاری فارس اعلام کرده که مجلس ایران طی مصوبه‌ای خرید و فروش ارز خارج از صرافی‌ها را ممنوع کرده و بر این اساس، بانک مرکزی موظف شده است تا برای پیشگیری و کنترل بازار مبادلات غیرمجاز ارز اقدامات لازم را انجام دهد.

بانک مرکزی ایران هم روز چهارشنبه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که فروش ارز به صورت اسکناس در صرافی‌ها تنها تا سقف پنج هزار یورو مجاز است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

لذا با شروع داد‌و‌ستدهای روز چهارشنبه شبکه صرافی‌ها، نرخ فروش هر یورو ۱۵ هزار تومان و نرخ فروش هر دلار آمریکا حدود ۱۳ هزار تومان اعلام شد.

این در حالی است که قیمت فروش هر یورو در معاملات روز سه‌شنبه حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان بود. البته در ادامه معاملات روز چهارشنبه نرخ یورو در فاصله ۱۵ تا ۱۶.۵ هزارتومان نوسان کرد و همچنان میل به صعود داشت.

با این حال برخی رسانه‌های ایران همچنان با انتشار اخباری در مورد کاهش نرخ دلار به حدود ۶ و حتی ۵ هزارتومان سعی در ترغیب مردم به فروش ارز به سیستم بانکی کشور دارند. این در شرایطی است که در پی دستور بانک مرکزی ایران به بانک‌ها برای خرید دلار، نرخ معامله روز سه‌شنبه آنها بین ۱۰ هزار و ۵۵۰ تومان تا ۱۱ هزار و ۲۰۰ اعلام شده بود.

البته بانک‌ها از فروش ارز خارج از موارد تعیین شده توسط بانک مرکزی اعم از نیاز دانشجویی، تحقیقاتی، درمانی، شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر خارج از کشور نهادهای دولتی، اجتناب می‌کنند و فروش آزاد ارز در ایران همچنان ممنوع است.

بیشتر بخوانید:عقب‌گرد سکه و دلار در بازار تهران؛ ارز چرا تغییر مسیر داد؟

پس از ثبت رکورد ۱۹ هزارتومانی برای دلار آمریکا، سران سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه از بانک مرکزی خواستند تا در بازار آزاد ارز دخالت کند. عرضه ارز توسط این بانک از روز دوشنبه و همزمان با مسدود کردن مسیرهای اطلاع رسانی نرخ مبادلات بازار آزاد توسط دولت آغاز شد.

در ادامه، برخی خبرگزاری و فضاهای مرتبط با آنها در شبکه‌های اجتماعی با انتشار پیش‌بینی‌هایی از کاهش شدید نرخ دلار و بی‌اعتباری آن سعی کردند، دارندگان دلارهای خانگی را برای عرضه آنها تشویق کنند. البته در این میان صرافی‌ها هم معاملات رسمی خود را متوقف کردند و مطابق گزارش‌ها از ایران سعی کردند با کمک نیروهای خود، خرید خیابانی ارز را زیر قیمت تابلوهای خود انجام دهند.

بدین ترتیب نرخ دلار از حدود ۱۷ هزارتومان در پایان معاملات روز یکشنبه صرافی‌ها به کمتر از ۱۳ هزارتومان طی معاملات عصر روز سه‌شنبه رسید.

بیشتر بخوانید:

با وجود این که بازده ۷۰ درصدی بورس تهران طی دو ماه گذشته یکی از مشوق‌های خروج فعالان غیرحرفه ای از بازار ارز بود ولی روند نزولی نرخ ارز طی دو روز گذشته موجب شده تا شاخص کل بازار سهام در مجموع ۷ هزارواحد معادل ۳.۵ درصد کاهش یابد.

آغاز دوره تصحیح قیمت سهام شرکت‌های ایرانی که با رشد شاخص کل بورس تهران همراه بوده، تحت تاثیر سقوط ۳۷۰ درصدی ارزش پول ملی طی یکسال گذشته بوده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خبرنگار یورونیوز در بازار ارز تهران؛ حضور نیروهای امنیتی و تردد آمبولانس‌ها

بازار متلاطم ارز؛ سقوط قیمت‌ها به خودرو و موبایل رسید

زورآزمایی ترامپ و کیهان در بازار ارز ایران