ناپدید شدن روزنامه نگار منتقد عربستانی در استانبول

کنسولگری عربستان سعودی در استانبول
کنسولگری عربستان سعودی در استانبول
نگارش از Mehrdad Sadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این روزنامه نگار با تجربه که پیشتر مشاور دولت عربستان نیز بوده سال گذشته در پی طرح انتقادهایی نسبت به سیاست های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و نیز زیر سوال بردن مداخله نظامی کشورش در یمن از بیم دستگیری عربستان را ترک و به ایالات متحده آمریکا پناه برده بود.

آگهی

یک روزنامه نگار باسابقه عربستانی که انتقادهایی را به سیاست دولت کشورش مطرح کرده بود پس از فراخوانده شدن به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ناپدید شد.

روزنامه واشنگتن پست روز چهارشنبه با تایید این خبر اعلام کرد جمال خاشقجی که برای این روزنامه نیز مقاله می نوشت پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده و خبری از او در دست نیست. به نوشته این روزنامه نامزد آقای خاشقجی که وی را همراهی کرده و در پشت در کنسولگری منتظر وی مانده بود پس از بسته شدن کنسولگری هیچ خبری از وی دریافت نکرده است.

این روزنامه نگار با تجربه که پیشتر مشاور دولت عربستان نیز بوده سال گذشته در پی طرح انتقادهایی نسبت به سیاست های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و نیز زیر سوال بردن مداخله نظامی کشورش در یمن از بیم دستگیری عربستان را ترک کرده و به ایالات متحده آمریکا پناه برده بود.

گفته می شود که پلیس ترکیه در این زمینه تحقیقی را آغاز کرده است. به گزارش شبکه الجزیره نیروهای امنیتی در پایتخت ترکیه برای تحقیق درباره سرنوشت جمال خاشقجی وارد ساختمان کنسولگری عربستان شدند اما هیچ نشانی از وی پیدا نکردند.

در گزارش الجزیره همچنین آمده است پلیس ترکیه با بازبینی تصاویر دوربین های مداربسته در کنسولگری عربستان سعودی متوجه شده که جمال خاشقجی ۲۰ دقیقه پس از ورود ساختمان کنسولگری را ترک کرده است.

این درحالیست که برخی منابع خبری به نقل از مقامات عربستان سعودی اعلام کرده اند که یک تبعه این کشور که نام و هویتش عنوان نشد دستگیر و به کشور بازگردانده شده است.

الیز لوپز، سردبیر ستون دیدگاه در روزنامه واشنگتن پست با ابراز بی اطلاعی از آنچه بر سر این روزنامه نگار عربستانی آمده است، می گوید: «تلاش ما برای تماس با جمال نتیجه ای در بر نداشت. ما نسبت به وضعیتی که وی در آن به سر می برد بسیار نگران هستیم.»

این خبرنگار شاغل در نشریه آمریکایی واشنگتن پست در ادامه یادآورد شد: «ما از نزدیک مشغول پیگیری اوضاع هستیم و تلاش داریم اطلاعاتی را در این زمینه بدست بیاوریم. اینکه وی به دلیل حرفه روزنامه نگاری و ارائه تحلیل دستگیر شده باشد باعث رسوایی و به دور از عدالت است.»

برخی از خبرگزاری ها نیز تصریح کرده اند که وزارت خارجه آمریکا پیگیر این ماجرا شده اند و در پی کسب اطلاعات بیشتر هستند.

جمال خاشقجی سپتامبر سال گذشته میلادی در مقاله ای که واشنگتن پست آن را منتشر کرد ضمن طرح انتقادهایی به سیاست های داخلی کشورش نوشت: «وقتی از ترس، تهدید، دستگیری روشنفکران و رهبران شجاع مذهبی صحبت می کنم و سپس می گویم که از عربستان آمده ام، آیا تعجب می کنید؟»

بر اساس فهرستی که از سوی گزارشگران بدون مرز تهیه شده عربستان سعودی از نظر آزادی مطبوعات در میان ۱۸۰ کشور جهان رتبه ۱۶۹ را به خود اختصاص داده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان سعودی برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

نتیجه نظرسنجی خبرگزاری جمهوری اسلامی: مردم به فضای مجازی بیش از صدا و سیما اعتماد دارند

حبس چندین ساعته خبرنگاران «فردای اقتصاد» و واکنش قوه قضائیه؛ فرضیه‌های مطرح چیست؟