حراج نامه اینشتین درباره «خدا، مذهب و یهودیت» به مبلغ ۱.۵ میلیون دلار

حراج نامه اینشتین درباره «خدا، مذهب و یهودیت» به مبلغ ۱.۵ میلیون دلار
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اینشتین در این نامه نوشته است: «کلمه خدا برای من مفهومی جز یک اصطلاح که محصول ضعف‌های انسانی نیست، ندارد. کتاب مقدس مجموعه‌ای از افسانه‌های قابل احترام، اما هنوز بسیار ابتدایی است.»

آگهی

نامه‌ای منسوب به آلبرت اینشتین با موضوع اندیشه‌های او در رابطه با خدا، مذهب و جستجوهایش برای درک معانی آنها، روز پنجشنبه در حراج کریستی نیویورک به ارزش یک تا یک و نیم میلیون یورو به فروش می رسد.

این نامه در سال ۱۹۵۴ یعنی یکسال پیش از مرگ وی به زبان آلمانی و خطاب به اریک گوتکیند، فیلسوف آلمانی نوشته شده و از آمریکا به آلمان ارسال شده بود.

اینشتین در این نامه نوشته است: «کلمه خدا برای من مفهومی جز یک اصطلاح که محصول ضعف‌های انسانی نیست، ندارد. کتاب مقدس مجموعه‌ای از افسانه‌های قابل احترام [است]، اما هنوز بسیار ابتدایی است.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

این نامه قبلا در یک حراجی در سال ۲۰۰۸ ارائه شده بود و یک کلکسیون‌دار خصوصی آن را به مبلغ ۴۰۴ هزار دلار خرید.

پیتر کلارنت، متخصص ارشد کتاب‌ها و نسخه‌های خطی معتقد است ارزش این نامه به دلیل «اظهارنظر قطعی این دانشمند در بحث مذهب و علم» است. 

آلبرت اینشتین پسر یک یهودی اشکنازی بود که پس از به قدرت رسیدن آدولف هیتلر، رهبر نازی ها از آلمان گریخت. با این وجود وی هرگز از نقد یهودیت و دیگر ادیان ابراهیمی دست برنداشت.

وی در این نامه خطاب به گوتکیند نوشته است: «برای من مذهب خالص یهودی با دیگر ادیان تفاوتی ندارد و یک تجسم از خرافات بدوی است. برای من قوم یهود که خودم متعلق به آنها هستم و با آنها پیوند عمیق ذهنی دارم با مردمان دیگر تفاوتی ندارد.»

وی در ادامه نوشته است: «با توجه به تجربیات من، قوم یهود بهتر از دیگر گروه‌ها نیستند، حتی اگر بخاطر نداشتن قدرت تحت حمایت قرار گیرند. در غیر این صورت من نمی توانم چیزی را که در مورد آنها انتخاب شده، درک کنم.»

یادداشتی از آلبرت اینشتین درباره خوشبختی در اکتبر سال گذشته میلادی در یک حراجی در اسراییل به مبلغ ۱.۳ میلیون دلار به فروش رسید. ارزش این یادداشت پیش از حراج بین پنج تا هشت هزار دلار تخمین زده شده بود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پنجاه و یک درصد از مردم آمریکا موافق تقویت جایگاه دین در جامعه هستند

دست نوشته‌های اینشتین در بیت المقدس به نمایش گذاشته شد

جنجال بر سر یهودستیزی در دانشگاه‌ها؛ رئیس هاروارد با اتهام «سرقت علمی» مجبور به کناره‌گیری شد