همه‌پرسی رومانی؛ هراس جامعه سنتی از قانونی شدن ازدواج همجنسگرایان

همه‌پرسی رومانی؛ هراس جامعه سنتی از قانونی شدن ازدواج همجنسگرایان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«تابلوهایی در سراسر کشور نصب شده که از مردم می‌خواهد با شرکت در این همه‌پرسی از کودکان‌‌شان در برابر همجنسگرایان محافظت کنند.»

آگهی

رومانی در روزهای آینده بناست همه‌پرسی چالش‌برانگیزی برپا کند که نتیجه آن می‌تواند قانونی کردن ازدواج همجنسگرایان را در این کشور بسیار دشوار و حتی ناممکن سازد.

ازدواج یا زندگی مشترک افراد همجنس‌ در این کشور غیرقانونی است. این در حالی است که شماری از کشورهای اتحادیه اروپا از چندین دهه پیش به این سو ازدواج و همزیستی همجنس‌ها را به شکل قانونی تأیید کرده‌اند.

برگزارکنندگان کارزار انتخاباتی این همه‌پرسی مایل نیستند که موج قانونی شدن این همزیستی رومانی را هم با خود ببرد.

پرسش از رأی دهندگان کدام است؟

این همه‌پرسی بناست از رومانیایی‌ها بپرسد آیا مایلند اجازه دهند تعریف ازدواج در قانون اساسی این کشور تغییر کند یا خیر. تعریف «یک زوج» در قانون کنونی رومانی آنرا «اتحاد دو همسر» می‌نامد؛ تعریفی که در آن اشاره‌ای به جنسیت نشده است و همین امر باعث ترس «ائتلاف خانواده» و برخی سازمان‌های غیرانتفاعی و فعالان راستگرا در رومانی شده است.

آنها می‌گویند تعریف کنونی دریچه‌ای را باز می‌گذارد که بعدا قانونی کردن ازدواج همجنسگرایان‌‌ را ممکن می‌کند.

یکی از مدافعان حقوق دگرباشان در حاشیه تظاهرات اعتراضی به همه‌پرسی رومانی. عکس از رویترز

جامعه دگرباشان جنسی چه می‌گوید؟

آرپی آوتیسیان، حقوقدان سازمان «دگرباشان جنسی اروپا» معتقد است رومانی باید از حقوق همه شهروندانش حمایت کند از جمله دگرباشان. وی می‌افزاید:‌ «تعریفی که حامیان این همه‌پرسی از خانواده ارائه می‌دهند به صراحت ناواضح است؛ این تعریف فقط جزئی از معنایی را در بر می‌گیرد که امروز افراد برای کلمه خانواده قائل می‌شوند.»

او همچنین می‌گوید: «تعریف اخیر بسیار از واقعیت و تنوع خانوادگی که قانون بین‌الملل و نهادهای اروپایی آن را به رسمیت می‌شناسند فاصله دارد.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

ولاد ویسکی، عضو یک گروه مدافع حقوق دگرباشان می‌گوید اعلام این همه‌پرسی از دو هفته پیش تا کنون سبب شده سخنانی حاکی از نفرت‌پراکنی علیه دگرباشان جنسی شنیده شود. وی می‌افزاید: «حقوق بشر نباید به رأی همگانی گذاشته شود. این کار نفرت‌پراکنی را از حاشیه به متن جامعه می‌کشاند و حقوق اقلیت‌ها را زیر سوال می‌برد.»

ولاد ویسکی همچنین می‌گوید:‌ «تابلوهایی در سراسر کشور پخش و نصب شده که از مردم می‌خواهد با شرکت در این همه‌پرسی از کودکان‌‌شان در برابر همجنس‌گرایان محافظت کنند.»

زنی در بخارست از کنار یک دیوارنوشته تبلیغاتی برای همه‌پرسی می‌گذرد. عکس از رویترز

برگزارکنندگان و مدافعان همه‌پرسی چه می‌گویند؟

کارزار «ائتلاف خانواده» با جمع‌آوری سه میلیون امضا بانی برگزاری این همه‌پرسی شده است. این ائتلاف اعلام کرده است: «این همه‌پرسی از سوی هیچ حزب و یا رهبر سیاسی نیست، بلکه از سوی کسانی است که می‌خواهند برای دفاع از فرزندانشان رأی بدهند؛ تا زندگی آنها از دروغ ایدئولوژیکِ انقلاب جنسیتی برکنار بماند.»

در بخش دیگری از بیانیه این گروه آمده است:‌ «تعریف ازدواج به مثابه پیوندی میان یک زن و مرد در قانون اساسی رومانی،‌ جهان، جامعه و زندگی ما را قادر می‌سازد از حقیقت تمدن مسیحی خود محافظت کنیم.»

همچنین کلیسای ارتدوکس، سران مذهبی و نیز احزاب سیاسی رومانی به جز یک حزب این کشور از برگزاری این همه‌پرسی پشتیبانی کرده‌‌اند.

موضع جامعه رومانی در قبال دگرباشان جنسی

همجنس‌گرایی تا سال ۲۰۰۱ در رومانی جرم محسوب می‌شد و تنها از این زمان به بعد، یعنی دهه‌ها پس از دیگر همسایگان این کشور، همجنس‌گرایی از سیاهه جرائم در رومانی خارج شد.

اخیرا نوشته الکس آندرونیک، رمان‌نویس همجنسگرای رومانیایی روی شبکه‌های اجتماعی فراگیر شد. نوشته‌ای که شاید از منظری دیگر موضع جامعه رومانی نسبت به دگرباشان را نشان دهد.

الکس آندرونیک، رمان‌نویس همجنسگرای رومانیایی. عکس از رویترز

وی نوشت: «اگر با این کار راضی می‌شوید، و به خدا و سنت و رفاه خانواده نزدیکتر می‌شوید این حقوق را هم بگیرید چون من هم‌ اکنون هم از آنها نصیبی نمی‌برم. دقیقا همانطور که احساس می‌کنید عمل کنید. چون من به خوبی می‌دانم اینکه آدمی نتواند آنطور که احساس می‌کند رفتار کند چه معنایی دارد.»

گرچه این اظهارات پشتیبانی شماری از کاربران رومانیایی‌ را برانگیخت اما پاسخ‌هایی حاکی از خشم و ابراز نفرت و حتی تهدید را نیز به همراه داشته است.

جامعه رومانی در میان ۲۸ کشور اتحادیه اروپا از نظر تبعیض نسبت به دگرباشان جنسی و یا توهین به آنها در رده ۲۵ قرار دارد.

آگهی

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز «ماه افتخار» دگرباشان جنسی در آمریکا

دولت رومانی به حکم دیوان حقوق بشر اروپا در زمینه حقوق همجنسگراها تمکین نخواهد کرد

رومانی از یافتن قطعه پهپاد در خاک خود خبر داد؛ نگرانی‌ها از گسترش جنگ اوکراین به کشورهای منطقه