آمریکا اعمال معافیت برای کشورهای وارد کننده نفت از ایران را بررسی می‌کند

آمریکا اعمال معافیت برای کشورهای وارد کننده نفت از ایران را بررسی می‌کند
Copyright خبرگزاری تسنیم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت آمریکا «در میانۀ فرایندی است» تا برای برخی از مشتریان نفت ایران استثنائاتی که «SRE» نامیده می‌شوند قائل شود یا مجازات تحریم‌ها را برای آنها کاهش دهد.

آگهی

ایالات متحده آمریکا فعالانه در حال بررسی این موضوع است تا برای کشورهایی که واردات نفت خود از ایران را کاهش می‌دهند، معافیتهایی قائل شود.

این خبر روز جمعه از سوی یکی از مقامات دولت آمریکا اعلام شد. به گفته او که نخواسته است نامش فاش شود، دولت آمریکا در حال حاضر «در میانۀ فرایندی است» تا برای برخی از مشتریان نفت ایران استثنائاتی که «SRE» نامیده می‌شوند قائل شود یا مجازات تحریم‌ها را برای آنها کاهش دهد.

به گفتۀ این فرد، دولت آمریکا «آماده است تا با تک تک کشورهایی که واردات نفت خود از ایران را کاهش می‌دهند، کار کند.»

این اولین بار است که یکی از مقامات آمریکا از وجود تلاش‌هایی در دستگاه اجرایی این کشور با هدف ایجاد معافیت در موضوع خرید نفت ایران سخن می‌گوید.

دونالد ترامپ در ماه مه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی را اعلام کرد.
پس از این تصمیم، آمریکا همچنین اعلام کرد که از ۴ مه بطور یکجانبه تحریم‌های نفتی را علیه ایران به اجرا خواهد گذاشت و برای آن دسته از کشورهایی که این تحریم‌ها را نقض کنند نیز مجازاتهای سنگینی قائل خواهد شد.

گفته می‌شود که این تحریم‌ها با هدف توقف دخالتهای ایران در درگیری‌های عراق و سوریه و توقف برنامه‌های موشکی این کشور وضع شده‌اند.

موضوع احتمال اعمال معافیت برای خریداران نفت ایران تنها چند روز پس از آن مطرح می‌شود که هند، دومین مشتری نفت ایران پس از چین، از خرید ۹ میلیون بشکه نفت ایران در ماه نوامبر خبر داد؛ خبری که بیانگر آن بود که هند با وجود فشارهای آمریکا، همچنان به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد.

پیش از این مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر ماه گذشتۀ خود به هند اعلام کرده بود که کشورش ممکن است معافیتهایی را برخی برخی از مشتریان نفت ایران قائل شود تا این کشورها «زمان بیشتری» برای توقف داد و ستدهای خود با تهران داشته باشند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که اگرچه هدف دولت این بوده که هیچ معافیتی در موضوع تحریم‌های نفتی ایران قائل نشود و «صادرات نفت و گاز ایران را به صفر برساند» اما ممکن است که این هدف دولت کاملا محقق نشود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان ۴ میلیون بشکه نفت بیشتر برای هند تامین می‌کند

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟