چشم‌انداز خوش‌بینی‌های بازار ارز؛ نزول یک هفته‌ای دلار

چشم‌انداز خوش‌بینی‌های بازار ارز؛ نزول یک هفته‌ای دلار
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با از پیش‌باختگی بورس تهران، بازار آزاد ارز در ایران بعد از تصویب لایحه «CFT» در مجلس توانست روند مستمر نزولی نرخ‌ها را پس از ماه‌ها به مدت یک هفته حفظ کند.

آگهی

همزمان با از پیش‌باختگی بورس تهران، بازار آزاد ارز در ایران بعد از تصویب لایحه «CFT» در مجلس توانست روند مستمر نزولی نرخ‌ها را پس از ماه‌ها به مدت یک هفته حفظ کند.

مجلس ایران روز یکشنبه لایحۀ الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم موسوم به «CFT» را تصویب کرد. مصوبه‌ای که می‌تواند از یک سو ایران را از فهرست سیاه شبکه مالی و پولی بین‌المللی خارج ‌کند ولی از سوی دیگر تعهد ایران را برای انجام اصلاحات و ایجاد شفافیت در مناسبات پولی و بانکی افزایش می‌دهد.

تاثیری که از سوی جناح‌های سیاسی در ایران دوگانه ارزیابی شده و طی چهار ماهی که از طرح این لایحه و سه لایحه همسوی دیگر می‌گذرد، حامیان و منتقدان مُصری را برای خود دست و پا کرده است.

بیشتر بخوانید:تصویب الحاق ایران به «سی اف تی»؛ تجمع مخالفان در برابر مجلس

View this post on Instagram

. به اندازه یک ناهار ساده و چای و تعویض روغن، دلار سیصد تومان افت کرد. اما بازار هنوز به اندازه هفته قبل شلوغ نیست، در عوض صراف ها با اما و اگر خرید دارند، اما برای فروش، سریع ماشین حساب را به کار می اندازند. قیمت ها کمی پایین تر هم هست و حتی بالاتر. یکی از صرافی ها هنوز از سیزده هزار و صد تومان پایین نیاده و می گوید همینی که هست. چند نفری در به در فروش هستند و صراف ها نمی خرند. چندتایی از صرافی ها آنقدر مشتری دارند که درها را بسته اند و یکی یکی مشتری ها را راه می دهند. مشتری ها هم چشم از تابلوها برنمی دارند که نکند قیمت باز پایین بیاید. دست فروش ها بیش از معامله و قیمت دادن، کلمات زیادی ناجور کاف دار رد و بدل می کنند. مقصد کلمات هم معلوم نیست. آن طرف بازار، همان ها که نفس اجناسشان بند دلار بوده و بالا رفته، در این یک هفته قیمت هایشان همان است که بود. یکی شان می گوید شاید توی این هفته یا هفته دیگه قیمت بازار هم بشکنه.

A post shared by behnazjalalipourبهنازجلالیپور (@behnazjalalipour) on

همین رویکرد دوگانه گویا به بازارهای موازی بورس و ارز نیز سرایت کرده است.

درست با همان سرعتی که طی یک هفته گذشته بدبینی در بازار سهام جای خوشبینی را گرفته، در بازار ارز خوشبینی کوتاه‌ مدت روز به روز همه‌گیرتر شده است.

در حالی که شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات روز یکشنبه خود نزول ۷ هزار و ۶۶۵ واحدی را رقم زد و صف فروش سهام در بازار فراگیر شد، صرافی‌های خوشبین بعدازظهر پرکاری را سپری کردند و مدام نرخ‌های تابلوهای کاهش دادند، نرخ‌هایی که در برخی تابلوها برای دلار آمریکا به کمتر از ۱۲ هزارتومان نیز رسید.

این در حالی بود که روز شنبه هفته گذشته بازار ارز معاملات خود را با دلار ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومانی آغاز کرد و شاخص کل بورس تهران هم در حال پیشروی به قله ۱۹۵ هزار واحدی بود.

قله‌ای که تا روز یکشنبه(امروز) حدود ۲۰ هزار واحد(معادل ۱۰ درصد) از آن پایین آمده است.

بیشتر بخوانید:عقب‌گرد سکه و دلار در بازار تهران؛ ارز چرا تغییر مسیر داد؟

البته گزارش ها از ایران حاکی است، اجماعی که در بورس تهران شکل گرفته بود، در بازار ارز مشاهده نمی‌شود، در حالی که برخی صرافی‌های بدبین با اعتقاد به گذرا بودن موج خوشبینی همچنان بر نرخ فروش بالای ۱۳ هزارتومان برای دلار تاکید دارند، برخی دیگر نرخ‌ها را به ۱۲ هزار و۵۰۰ تومان و در مواردی حتی نرخ خرید خود را به کمتر از ۱۲ هزارتومان تقلیل داده‌اند.

همچنین برخلاف هفته گذشته، بازار آزاد ارز تهران بعدازظهر روز یکشنبه شاهد هجوم عرضه‌کنندگان ارز نبوده و بازار خلوت‌تر از روزهای آغازین هفته پیش بوده است.

در حالی که بازار ارز امیدوار به گشایش مالی ناشی از مصوبه مجلس خوشبین است، بورس تهران برای چگونگی آغاز معاملات روز دوشنبه مردد است.

در شرایطی که بهانه کاهش مداوم ارزش پول ملی روند تعدیل قیمت سهام را متوقف کرده، الحاق نظام پولی ایران به شبکه بین‌المللی گره‌گشای مسائل مالی شرکت‌های ایرانی در بلندمدت خواهد شد.

در هر صورت بازارهای موازی اقتصاد ایران این روزها هم سوژه مثبت کافی برای نوسان‌گیران دارند و هم خبرهای منفی فراوان.

بیشتر بخوانید:

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خبرنگار یورونیوز در بازار ارز تهران؛ حضور نیروهای امنیتی و تردد آمبولانس‌ها

بازار متلاطم ارز؛ سقوط قیمت‌ها به خودرو و موبایل رسید

انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ایران آغاز شد