تصویب الحاق ایران به «سی اف تی»؛ تجمع مخالفان در برابر مجلس

تصویب الحاق ایران به «سی اف تی»؛ تجمع مخالفان در برابر مجلس
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تجمع کنندگان در برابر ساختمان مجلس شعار «عزا عزا است امروز! روز عزا است امروز!» و «مرگ بر منافق» سر دادند.

آگهی

گروهی از مخالفان الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم («سی اف تی» CFT) همزمان با تصویب این لایحه در مقابل مجلس ایران تجمع کردند.

نمایندگان مجلس ایران با ۱۴۳ رای موافق در برابر ۱۲۰ رای مخالف و پنج رای ممتنع به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم رای مثبت دادند.

تجمع کنندگان در برابر ساختمان مجلس شعار «عزا عزا است امروز! روز عزا است امروز!» و «مرگ بر منافق» سر دادند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

برخی رسانه های ایران ویدئوهایی از تجمع مخالفان تصویب «سی اف تی» را منتشر کرده اند.

حمید رسایی، نماینده پیشین مجلس و عضو جبهه پایداری در صفحه توئیتر خود از حضور خود در میان تجمع کنندگان خبر داده است. این نماینده دوره های هشتم و نهم مجلس ایران اعلام کرد که نیروهای امنیتی به او اجازه سخنرانی در جمع تظاهرکنندگان را نداده اند.

علی خامنه ای، رهبر ایران خردادماه سال جاری در دیدار با نمایندگان مجلس از آنها خواسته بود به جای تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با ترورسیم و مبارزه با پولشویی، در این زمینه ها قوانینی را تدوین و تصویب کنند.

رهبر ایران با اشاره به این معاهدات بین المللی گفته بود: «همانگونه که درباره برخی کنوانسیون‌های بین‌المللی اخیرا مطرح شده در مجلس گفتیم، مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلا در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانونگذاری کند.»

وی افزوده بود: «اگر یک دولت مستقلی مثل جمهوری اسلامی پیدا شود که آن را نپذیرد، سرش می‌ریزند که آقا ۱۵۰ کشور این معاهده را قبول کرده‌اند، شما چطور قبول نمی‌کنید؟ بعضی از این معاهدات مواد مفیدی دارند؛ عیبی ندارد. راه‌ حل مسئله این است که مجلس خودش قانون بگذارد، مثلا یک قانون مبارزه با پول‌شویی. هیچ لزومی ندارد ما چیزهایی که نمی‌دانیم به کجا ختم می‌شود و حتی می‌دانیم که مشکلاتی دارد، به‌خاطر آن جهات مثبت قبول کنیم.»

با این حال علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران روز یکشنبه اعلام کرد که دفتر علی خامنه ای در پاسخ به نامه وی تاکید کرده است که مخالفتی با بررسی لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی («اف ای تی اف» FATF) ندارد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مراحل پایانی بررسی لوایح «اف‌ای‌تی‌اف»؛ رضایی از پیشنهاد جدید روحانی خبر داد

با درخواست روحانی و دستور خامنه‌ای بررسی دوباره لوایح «اف‌ای‌تی‌اف» آغاز شد

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم در شورای نگهبان رد شد