اردوغان: عربستان برای ادعای خروج خاشقجی از کنسولگری مدرک بدهد

اردوغان: عربستان برای ادعای خروج خاشقجی از کنسولگری مدرک بدهد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات ترکیه در روزهای آخر هفته گفتند که آنها معقتدند خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شده و سپس جسد وی به خارج از کنسولگری انتقال داده شده است.

آگهی

رئیس جمهوری ترکیه خواستار ارائه مدرک مبنی بر خروج خبرنگار منتقد سعودی از کنسولگری عربستان در استانبول شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه گفت: «مقام‌های عربستان سعودی باید ثابت کنند که جمال خاشقجی روزنامه نگاری که از هفته پیش ناپدید شده، کنسولگری عربستان سعودی در استانبول را ترک کرده است.»

رئیس جمهوری ترکیه که در کنفرانسی خبری در بوداپست سخن می‌گفت، اظهار داشت: «ما باید هر چه زودتر نتیجه‌ای از این تحقیقات بدست آوریم. مقامات کنسولگری نمی‌توانند صرفا با گفتن این که او اینجا را ترک کرده، خود را تبرئه کنند.»

رجب طیب اردوغان پیشتر در پاسخ به سوال خبرنگاری در این مورد گفته بود که شخصا این ماجرا را دنبال می‌کند.

او روز یک‌شنبه نیز به خبرنگاران گفته بود که مقام‌های ترکیه تصاویر دوربین‌های مراقبتی و فرودگاهی را به عنوان بخشی از تحقیقات در ارتباط با ناپدید شدن این روزنامه نگار مورد بررسی قرار می‌دهند.

پیشتر مقام‌های ترکیه از عربستان سعودی درخواست کرده‌ بودند که در ارتباط با سرنوشت مرموز جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، اجازه دهد ساختمان کنسولگری آن کشور در استانبول مورد بازرسی پلیس ترکیه قرار گیرد.

این درخواست به طور رسمی به سفیر عربستان سعودی در آنکارا تحویل داده شده است.

جمال خاشقجی هفته گذشته به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد و دیگر هرگز از آنجا خارج نشد. در پی این ماجرا مقام‌های ترکیه اواخر هفته پیش گفتند که آنها معقتدند خاشقجی در داخل کنسولگری کشته شده و سپس جسد وی به خارج از کنسولگری انتقال داده شده است. یک مقام ترکیه‌ای همچنین به واشنگتن‌پست گفت که این قتل احتمالا از پیش برنامه‌ریزی شده است. ٰجمال خاشقجی یادداشت‌های بسیاری برای روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست نوشته است.

مقام‌های ترکیه همچنین گفته‌اند که سفیر عربستان سعودی در آنکارا برای دومین بار به وزارت خارجه احضار و از وی خواسته شده که هماهنگی کاملی در جریان تحقیقات از خود نشان دهند.

روزنامه واشنگتن‌پست در اعتراض به ناپدید شدن مزموز جمال خاشقجی، صفحه سفید منتشر کرد

آقای خاشقجی روز سه‌شنبه هفته گذشته برای دریافت اسناد اداری برای ازدواج به کنسولگری عربستان سعودی رفته بود و نامزدش بیرون از کنسولگری در انتظار او بود. بعد از ساعت‌ها انتظار و خارج نشدن وی از کنسولگری، نامزدش با چند تن از دوستان خاشقجی تماس می‌گیرد و روزنامه‌نگاران را در جریان عدم خروج او از کنسولگری قرار می‌دهد.

عربستان سعودی اتهام‌های مطرح شده علیه خود را بی‌اساس دانسته و کنسول عربستان سعودی در استانبول نیز گفته که آنها خود نیز نگران سرنوشت این روزنامه‌نگار هستند.

جمال خاشقجی سال گذشته تصمیم به تبعید خودخواسته گرفت و عربستان سعودی را از ترس دستگیری، ترک کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

منابع نزدیک به پلیس ترکیه: جمال خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان کشته شده است

درگیری حامیان و مخالفان شهردار منتخب در منطقه عمدتا کردنشین ترکیه؛ برادر نامزد حزب مخالف کشته شد

تعویق سوپرجام ترکیه به دلیل مخالفت عربستان؛ اردوغان: ورزش را سیاسی نکنید