سوریه؛ شورشیان سلاح‌های سنگین خود را از ادلب خارج کردند

 سوریه، شورشیان سلاح های سنگین خود را از ادلب خارج کردند
سوریه، شورشیان سلاح های سنگین خود را از ادلب خارج کردند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسیه و ترکیه هفدهم سپتامبر بر سر ایجاد منطقه ای حائل به وسعت پانزده تا بیست کیلومتر برای جداسازی اراضی تحت اشغال شورشیان از مناطق تحت کنترل نیروهای رژیم بشار اسد در ادلب به توافق دست یافته بودند.

آگهی

با توجه به نزدیک شدن تاریخ تعیین شده توسط مسکو و آنکارا برای ایجاد یک منطقه غیرنظامی در استان ادلب، گروه های شورشی سوری روز دوشنبه عملیات خروج کامل سلاح‌های سنگین خود را از این استان به اتمام رساندند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه روز دوشنبه با اعلام این خبر به نقل از خبرنگار خود در ادلب تصریح کرد که گروه‌های شورشی کلیه سلاح‌های سنگین از جمله راکت‌اندازها، خمپاره‌ها و موشک‌های میان‌برد را از این استان شمال غربی سوریه خارج کرده‌اند.

جبهه آزادی‌بخش ملی، ائتلافی از شورشیان سوری تحت حمایت ترکیه روز شنبه از آغاز عملیات خروج سلاح‌های سنگین از استان ادلب خبر داده و تاکید کرده بود که این عملیات چند روز به طول خواهد انجامید.

به موجب توافق اخیر میان روسیه و ترکیه برای ایجاد منطقه‌ای غیرنظامی در ادلب، شورشیان موظف بودند سلاح‌های سنگین خود را تا روز چهارشنبه از منطقه خارج کنند که این امر زودتر از موعد مقرر به وقوع پیوسته است.

بر اساس این توافق، منطقه‌ای تحت عنوان «حائل» در حد واسط استقرار نیروهای دولتی سوریه و شورشیان در استان ادلب باید تا باید دهم اکتبر از هرگونه سلاح سنگین پاک‌سازی شود.

به گزارش آناتولی، ارتش ترکیه پس از خروج سلاح‌های سنگین شورشیان، تسلیحات و خودورهایی زرهی به منطقه ارسال کرده تا بر اساس مفاد قرارداد سوچی از آنها برای تامین امنیت و گشت های امنیتی در منطقه استفاده کند. این خبر در حالی منتشر می‌شود که پیشتر برخی از گروه‌های شورشی ضمن مخالفت با مفاد توافق سوچی اعلام کرده بودند که از منطقه حائل عقب نشینی نخواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

روسیه، متحد اصلی دمشق در مبارزه با مخالفان و شورشیان دولت مرکزی همکاری نزدیکی با ترکیه برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه دارد. در این میان از نقش ایران در حمایت از دولت بشار اسد، اعزام مستشاران و پشتیبانی نظامی از دمشق نیز نباید غافل شد.

روسیه و ترکیه هفدهم سپتامبر بر سر ایجاد منطقه‌ای حائل به وسعت پانزده تا بیست کیلومتر برای جداسازی اراضی تحت اشغال شورشیان از مناطق تحت کنترل نیروهای رژیم بشار اسد در ادلب به توافق دست یافته بودند.

بیشتر بخوانید:

حداقل فایده این توافق به تاخیر انداختن تهاجم گسترده و قریب‌الوقوع پیش‌بینی شده به تنها سنگر شورشیان در منطقه شمال غرب سوریه اعلام شده است که بسیاری از کشورهای جهان، سازمان‌های غیر دولتی و حقوق بشری و مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد را به شدت نگران کرده بود.

این در حالی است که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه روز یکشنبه توافق یادشده را اقدامی موقت توصیف و تاکید کرد که منطقه تحت اشغال شورشیان در نهایت به طور کامل تحت کنترل دولت مرکزی باز خواهد گشت.

جنگ سوریه از سال ۲۰۱۱ تاکنون جان بیش از ۳۶۰ هزار نفر را گرفته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دو انفجار در ادلب سوریه دست کم ۱۵ کشته بر جای گذاشت

جهادی‌های ادلب؛ عامل شکست یا موفقیت توافق سوچی

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد