رئیس جمهوری فرانسه: موضوع روزنامه‌نگار سعودی خیلی خیلی جدی است

رئیس جمهوری فرانسه: موضوع روزنامه‌نگار سعودی خیلی خیلی جدی است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موضع گیری فرانسه درباره سرنوشت این روزنامه‌نگار و نقش احتمالی عربستان سعودی تا کنون با احتیاط همراه بوده است. امانوئل ماکرون موضع گیری رسمی فرانسه را به وقتی موکول کرد که «واقعیت‌های مربوط به این اتفاق کاملا روشن شده باشد.»

آگهی

امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه روز جمعه ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر) از ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی ابراز نگرانی کرد.

آقای ماکرون در مصاحبه‌ خود با شبکه تلویزیونی فرانسه ۲۴ گفت: «این موضوع خیلی خیلی جدی است. من منتظر واضح شدن امور و روشن شدن حقیقت خواهم ماند.»

جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی دوم اکتبر وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد و از آن پس هیچگونه خبری از وی در دست نیست.

عربستان سعودی و فرانسه روابط دیپلماتیک و تجاری نزدیکی دارند. امانوئل ماکرون موضع گیری رسمی فرانسه را موکول به وقتی کرد که واقعیت‌های مربوط به این اتفاق کاملا روشن شده باشد.

رییس جمهوری فرانسه گفت او با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، ملک سلمان، پادشاه عربستان و محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور در این رابطه صحبت خواهد کرد.

آقای اردوغان روز پنج‌شنبه گفته بود که کشورش درباره سرنوشت جمال خاشقجی سکوت نخواهد کرد.

پیش از این دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا اعلام کرده بود که بازرسان آمریکایی با ترکیه برای روشن شدن واقعیت در موضوع ناپدید شدن آقای خاشقجی در حال همکاری هستند اما منابع دیپلماتیک ترکیه این اخبار را تایید نکردند.

آقای ترامپ روز گذشته با ابراز نگرانی از نامعلوم بودن سرنوشت روزنامه‌نگار سعودی در جمع خبرنگاران کاخ سفید گفته بود که جمال خاشقجی شهروند آمریکا نبوده است و به همین جهت او موافق جلوگیری از تجارت اسلحه به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار با عربستان سعودی نیست.

با این حال، جمعی از پیمانکاران حوزه دفاعی و تولید اسلحه در ایالات متحده آمریکا به دولت ترامپ اعلام کرده‌اند که از خشم نمایندگان کنگره آمریکا درباره سرنوشت روزنامه‌نگار سعودی و در نتیجه توقف فروش اسلحه به عربستان نگران هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شهادت پیام‌رسان واتس‌اپ علیه عربستان در پروندۀ ناپدید شدن جمال خاشقجی

«ولیعهد عربستان دستور اغفال خاشقجی را صادر کرده بود»

سومین شب اعتراض‌های فرانسه؛ ۴۰ هزار افسر پلیس در سراسر کشور به حالت آماده‌باش درآمدند