گذرگاه گردشگری پکن؛ از میدان تیان آنمن تا استادیوم لانه پرنده

گذرگاه گردشگری پکن؛ از میدان تیان آنمن تا استادیوم لانه پرنده
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

میدان تین آنمن یکی از مکان‌های نمادین پکن و بخشی از گذرگاه‌های اصلی پایتخت محسوب می‌شود. این میدان که درست در مرکز شهر پکن قرار دارد. این گذرگاه اصلی به خوبی نشان دهنده فلسفه زیبایی شناسی معماران چینی در برنامه ریزی شهری این پایتخت در دوره‌های تاریخی پیشین و معاصر است.

آگهی

پکن، یکی از مشهورترین پایتخت‌های باستانی جهان با تاریخی بیش از ۳ هزار سال است که از ۸۶۰ سال پیش تا کنون پایتخت کشور چین بوده است. این شهر که میراث امپراطوری چین را در خود جای داده با بزرگترین آثار تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

در مرکز پکن و قسمت جنوبی شهر ممنوعه، میدان تیان‌ آنمن قرار دارد که بنای یادبود مائو تسه تونگ، تالار بزرگ خلق و موزره ملی در اطراف آن قرار دارد. این محوطه وسیع با مساحت ۴۴۰ هزار متر مربع علاوه بر ارزش‌های زیباشناختی داراری اهمیتی سیاسی نیز هست.

میدان تین آنمن که یکی از مکان‌های نمادین پکن و بخشی از گذرگاه‌های اصلی گردشگری پایتخت محسوب می‌شود، درست در مرکز شهر پکن قرار دارد. این گذرگاه اصلی به خوبی نشان دهنده فلسفه زیبایی شناسی معماران چینی در برنامه ریزی شهری این پایتخت در دوره‌های تاریخی پیشین و معاصر است.

ساختمان‌ها و مجموعه‌های اطراف گذرگاه اصلی و مرکزی پکن از زمانی که این شهر به عنوان پایتخت چین انتخاب شد، همواره بازدیدکنندگان را متحیر کرده است. این شاهراه در واقع ستون فقرات پکن است و به این شهر حس صلح و آبادانی می‌دهد.

**به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید **

آسمان خراش ۴۴ طبقه دفتر مرکزی سی سی تی وی

وانگ گانگ، پژوهشگر گروه مطالعات تاریخ آکادمی علوم اجتماعی پکن می‌گوید: «گذرگاه اصلی یکی از مهمترین شاهراه‌های گردشگری پکن است که از دروازه قدیمی یونگ دینگمن آغاز و تا قلعه زنگ و طبل (Gulou and Zhongl) ادامه می‌یابد. طول این مسیر نزدیک به ۷ کیلومتر و ۸۰۰ متر است.»

استادیم «لانه پرنده»؛ میزبان المپیک زمستانی ۲۰۲۲

قدم زدن در پکن از گوشه‌ای به گوشه دیگر مانند سفر در زمان از قرنی به قرن دیگر است. در دهه‌های اخیر این شهر به مدرن‌ترین و پویاترین شهرهای جهان تبدیل شده است. یکی از نشانه‌های این تغییر، پارک المپیک و در مرکز آن استادیوم «لانه پرنده» است.

زیبایی طراحی این استادیوم حتی از بزرگ بودن آن هم تاثیر‌گذارتر است. استادیوم لانه پرنده، نشانه‌ای از غرور و اعتماد به نفس معماری چین است. این ورزشگاه در بخش شمالی گذرگاه اصلی شهر واقع شده و نماد پکن مدرن محسوب می‌شود.

**به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید **

A post shared by Jerome Lin (@linchiyang) on

ورزشگاه ملی پکن (لانه پرنده)

سخنگوی روابط عمومی استادیوم «لانه پرنده» درباره تاثیر بازی‌های المپیک در پکن می‌گوید: «بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ در پکن با فرهنگ و روحیه المپیک همراه بود و باعث توسعه پایدار در زیرساخت‌های ورزشی شد. از سوی دیگر زمینه برگزاری بازی‌های المپیک را ارتقا داد و در مجموع تاثیر آن بسیار مثبت و ماندگار بود.»

پس از اختتامیه بازی‌های المپیک در سال ۲۰۰۸، ورزشگاه لانه پرنده به یکی از جاذبه‌های گردشگری پکن تبدیل شد. علاوه بر این ورزشگاه بزرگ لانه پرنده برای برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ نیز آماده می‌شود. پکن اولین شهری خواهد بود که هر دو المپیک تابستانی و زمستانی در آن برگزار شده است.

دیوار بزرگ چین، میراث بزرگ هنر سنگ در سلسله مینگ

دیوار بزرگ چین یکی از بقایای دوران امپراطوری و از مهمترین بناهای ثبت شده در میراث جهانی یونسکو است. این بزرگترین دیوار ساخت دست بشر، نه تنها دستاورد بزرگ مهندسی چین است بلکه می تواند درک عظمت امپراطوری افسانه‌ای چین را برای شما ملموس کند.

بخش «میتیانیوی» دیوار بزرگ چین ساختاری منحصر به فرد دارد و آنچه آن را خاص تر می کند منظره از جنگل ها و درختان است.

**به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید **

یکی از اولویت‌های اصلی حکومت چین، حفظ ، بازسازی و ترمیم دیوار بزرگ است. به همین دلیل در سال ۲۰۰۶، فرمان «حفاظت از دیوار بزرگ» را صادر کرد.

یکی از مسئولان بنای تاریخی دیوار بزرگ چین درباره حفاظت از این اثر تاریخی می‌گوید: «ما بازدیدکنندگان بسیاری داریم و آجرهای دیوار نیز آسیب‌پذیرند. ما استاندارد خاصی برای بازسای دیوار داریم و از روش‌های سنتی برای ترمیم و حفاظت از از آن استفاده می‌کنیم.»

دیوار چین تنها یک مجموعه سازه نیست بلکه شاهکاری نفیس از هنر سنگ در سلسله مینگ محسوب می‌شود. با ایستادن بر روی این دیوار در هر فصلی از سال می‌توانید گستره کوه های یان‌شان و درختان افرا را تماشا کنید که یادآور شکوه چین باستان است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

سفر به آلماتی ، شهر باغها