اوزاکای ژاپن کلانشهری نوآور و پویا و کاندیدای نمایشگاه جهانی ۲۰۲۵

اوزاکای ژاپن کلانشهری نوآور و پویا و کاندیدای نمایشگاه جهانی ۲۰۲۵
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اوزاکای ژاپن سومین شهر بزرگ ژاپن است که در طبقه بندی بهترین شهرهای جهان برای زندگی بعد از وین و ملبورن در جایگاه سوم ایستاده است.

آگهی

در این برنامه کلان شهر به اوزاکا شهری منحصر بفرد در ژاپن آمده ایم. کلان شهری نوآور که فضایی پویا و دوستانه دارد. اوزاکا با شعار «طراحی جامعه آینده برای زندگی ما» کاندیدای برگزاری نمایشگاه جهانی ۲۰۲۵ است.

نمایشگاه جهانی هر ۵ سال یکبار برگزار می شود و هدفش پیشنهاد راه حل هایی برای چالش های بین المللی معاصر است. دوبی در سال ۲۰۲۰ میزبان این نمایشگاه است.

اوزاکا، سومین شهر بزرگ ژاپن و همچنین به گفته اقتصاددانان، سومین شهر دلپذیر برای زندگی در جهان بعد از وین و ملبورن است.

اوزاکا شهری امن، مطمئن و غنی از نظر زیرساخت ها، تجارت و امکانات فرهنگی است. شهری که به مهمان نوازی مشهور و سرشار از انرژی مثبت است.

روبرتا، بازیگر جوانی است که ما را در اوزاکا همراهی کرده است می گوید: «هنگامی که من آژانس بازیگری یوشیموتو رفتم اولین چیزی که به من گفتند این بود: به اوزاکا برو. دلیش این بود که اوزاکا پایتخت بازیگری و کمدی است. آنها گفتند که مردم اوزاکا معلم بازیگری تو خواهند بود. و من باید بگویم که این موضوع حقیقت دارد.»

اوزاکا کاندیدای برگزاری نمایشگاه جهانی ۲۰۲۵

ساکنان اوزاکا در جهت کاندیداتوری شهرشان برای نمایشگاه ۲۰۲۵ بسیج شده اند. آنها اثر هنری را جلوی شهرداری شهر نصب کرده اند. شعار اوزاکا برای نمایشگاه بین المللی ۲۰۲۵ «طراحی جامعه آینده برای زندگی ما»ست که بخوبی با شرایط منطقه کانسای همخوانی دارد که دومین منطقه اقتصادی ژاپن و قلب نوآوری در حوزه علم است. دانشمندان این منطقه از ژاپن جوایز ملی و جهانی بسیاری را برده اند.

هیروفومی یوشیمورا شهردار اوزاکا می گوید:‌ «پرفسور هونجو که نوبل پزشکی امسال را برد این جایزه را برای تحقیقات درباره درمان سرطان گرفت و همچنین پروفسور یاماناکا که سلولهای IPS که نوع جدیدی از سلول های بنیادی است را کشف کرد، از منطقه اوزاکا هستند. »

جزیره یومیشیما ۲۰ دقیقه با مرکز شهر فاصله دارد و برای برگزاری نمایشگاه جهانی در نظر گرفته شده است. پروژه ای برای جهان آینده که در سالن هایش مصرف انرژی صفر است.

در اوزاکا صدها شرکت کوچک و متوسط در حال توسعه تکنولوژی‌های انقلابی هستند. یک نمونه تکنولوژی استفاده از میکرواوند در مقیاس بزرگ برای استفاده صنعتی است. نوآوریی تقریبا منحصربفرد در جهان.

ایوآوو یوشینو از مدیران این شرکت می گوید: «این تکنولوژی، تکنولوژی تحول آفرین است که جهان صنعت را که برای صدها سال است تغییر نکرده، تغییر می دهد. به این طریق ما می توانیم تا ۵۰ درصد انرژی کمتر مصرف کنیم و گیاهانی تولید کنیم که بسیار کوچکترند.»

اوزاکا همچنین فرهنگ منحصربفرد خود را دارد. محلی که برای نمایشگاه جهانی در نظر گرفته شده، محل برگزاری نمایشگاه در سال ۱۹۷۰ بوده و وجود یک باغ ژاپنی فوق العاده و همچنین در سومیوشی تشا، یک معبد شینتو که تاریخش به بیش از ۱۸۰۰ سال قبل می رسد.

روبرتا می گوید: «معبد در زندگی مردم اوزاکا اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا آنها جشن سال نو و آرزوی سال جدید را اینجا جشن می گیرد و همچنین برای داشتن تجارتی خوب به اینجا می آیند. این معابد برای این کارها خیلی مشهورند.»

روبرتا درباره آداب نیایش در برابر معابد ژاپنی می گوید: «دوبار به احترام خم می شوید، اینطوری، بعد دوبار دستهایتان را به هم می زنید، بعد نیایش می کنید و بعد از نیایش یکبار دیگر به احترام خم می شوید.»

روبرتا در توضیح تکه چوب هایی که آرزوهای مردم را بر روی خود دارد و در کنار معبد نصب شده می گوید:‌ «اینجا جایی است که شما آرزوها را روی تکه ای چوب می نویسید و اینجا می گذارید و تصور می شود که برآورده می شوند.»

هیروفومی یوشیمورا شهردار اوزاکا می گوید: «تعداد بازدیدکنندگان خارجی در ۵ سال گذشته ۵ برابر شده است. چیزی معادل یک میلیون و ۱۱۰ هزار نفر در سال. آرزوی ما این است که نمایشگاه باعث شناخته شدن تمامی غنا و داشته های اوزاکا در جهان شود. واقعا دوست داریم که نمایشگاه در خدمت این هدف باشد.»

غذا و آشپزی ویژه در اوزاکا

اوزاکا شهری است زیبا در روز و شگفت انگیز در شب. اوزاکا همچنین یکی از مراکز هم غذا و آشپزی در ژاپن است. اینجا آشپزی کاپو به ما پیشنهاد شد. جایی شبیه یک رستوران ساده که در آن غذایی که با بیشترین دقت در آشپزی ژاپنی درست شده، سرو می شود.

روبرتا درباره این رستوران می گوید: «می توانید از ناهاری خوب در فضای غیر رسمی لذت ببرید. و این شیوه در اوزاکا آغاز شده است. غذا کمی ارزانتر است و غذاهای فصل سرو می شود و بسیاری از اینها تولید همین منطقه است برای همین این غذاها خیلی ویژه هستند.»

روبرتا در توضیح یکی از غذاها می گوید:‌ «این سیب زمینی شیرین است که در سس لیمو پخته شده است. غذایی است از منطقه کالاچی، منطقه ‌ای در اوزاکا.»

آگهی

زندگی در اوزاکا هرگز متوقف نمی شود. قلب این کلان شهر در انتظار اعلام نام شهر منتخب برای نمایشگاه جهانی ۲۰۲۵ که در ۲۳ نوامبر آینده اعلام می شود، بسیار مشتاقانه و قدرتمند می تپد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

هنر زندگی ژاپنی؛ دعوت به آرامش درون با آداب نوشیدن چای و کاراته

ژاپن در جهان؛ معماران و طراحانی که سنت ژاپن را با فناوری مدرن ترکیب می‌کنند