دومین روز اعتصاب معلمان در شهرهای مختلف ایران

تحصن معلمان
تحصن معلمان Copyright عکس دریافتی از مخاطبان یورونیوز فارسی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شماری از معلمان مدارس شهرهای مختلف‌ ایران در پاسخ به فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان برای دومین روز متوالی دست به اعتصاب زدند و از حضور در کلاس‌های درس خودداری کردند.

آگهی

شماری از معلمان مدارس شهرهای مختلف‌ ایران در پاسخ به فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان برای دومین روز متوالی دست به اعتصاب زدند و از حضور در کلاس‌های درس خودداری کردند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان پیشتر در بیانیه‌ای از معلمان و فرهنگیان خواسته بود در روزهای ۲۲ و ۲۳ مهر ۹۷ در اعتراض به وضعیت‌ نابسامان اقتصادی، تبعیض، آزادی معلمان زندانی و عدم تحقق خواست‌های صنفی معطل‌مانده در دفاتر مدارس تحصن کنند.

در شبکه‌های اجتماعی تصاویر متعددی از معلمان در شهرهای شیراز، بوشهر، مریوان، بافق، تبریز، قم، یزد، سنندج، بابل، رفسنجان، کرمانشاه، کرج، ارومیه، تهران، جلفا، لنگرود،همدان، اصفهان و دیگر شهرها و شهرستان‌ها منتشر شده است که آنان را در دفاتر مدارس و در حال اعتصاب نشان می‌دهد.

در پلاکاردهای معلمان درخواست‌هایی مبنی بر خواهان اعطای حقوق و دستمزد بالای خط فقر، آزادی معلمان زندانی و رفع تبعیض از ساختار نظام آموزشی دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید:تحصن سراسری معلمان در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به مشکلات صنفی

عکس ارسالی مخاطبان یورونیوز
تحصن آموزگاران مدارس در ایران در اعتراض به تورم و مطالبات صنفیعکس ارسالی مخاطبان یورونیوز

محمدرضا رمضان‌زاده، رييس شوراي هماهنگي تشكل هاي صنفي فرهنگيان و دبير كانون صنفي معلمان خراسان شمالي، عصر روز گذشته بازداشت شد. او از بدو بازداشت دست به اعتصاب غذا زده است.

این خبر را صدیقه پاک‌ضمیر، عضوهيات مديره كانون صنفي معلمان تهران، در حساب شخصی توییتر خود اعلام کرده است.

گروهی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز در حمایت از اعتصاب معلمان دست به تجمع زدند

در شبکه‌های اجتماعی پیام‌ها و تصاویر متعددی با هشتگ #اعتصاب_سراسری_معلمان و #تحصن_سراسری_معلمان در حمایت از اعتراض معلمان منتشر شده است و عکس‌‌های پرشماری نیز از معلمان در اعتصاب در کانال‌های مرتبط منتشر شده است.

همزمان کانال شورای هماهنگی نیز در پستی از اقدام ناموفق «نیروهای امنیتی» برای در اختیار گرفتن مدیریت گروه تحصن سراسری مهر ماه معلمان خبر داده‌اند و گفته‌اند مدیریت یک گروه دیگر به نام چالش تحصن معلمان ایران به دست این «نیروهای امنیتی» افتاده است.

توییتر
اعتصاب معلمان دبیرستان دکتر بهشتی، ۲۳ مهر ۹۷توییتر

در ۲۰ اردیبهشت سال جاری نیز معلمان در چند شهر ایران همچون تهران، شیراز و کرمانشاه دست به تجمع زده بودند که با دخالت نیروهای امنیتی این تجمع به خشونت کشیده شد و طبق گزارش‌ها شماری از معلمان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

این معلمان خواستار اعطای حقوق و دستمزد بالای خط فقر، آزادی معلمان زندانی، رفع تبعیض از ساختار نظام آموزشی و دیگر مطالبات صنفی شده بودند.

در پی آن تجمع شش تن از معلمان به نام‌های عالیه اقدام‌دوست، رسول بداقی، اسماعیل گرامی، جواد ذوالنوری، حسین غلامی و محمد عابدی به اتهام شرکت در تجمعات غیرقانونی و اخلال در نظم از سوی شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کیفری هر کدام به تحمل ۹ ماه حبس تعزیری و پرداخت ۵۰ هزار تومان جریمه نقدی بدل از ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند.

سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، این تجمع را «دور از انصاف» خواند بود.

اسماعیل عبدی، محمودبهشتی ، اسماعیل عبدی، محمود بهشتی لنگرودی، محسن عمرانی و مختار اسدی در حال گذراندن دوره زندان خود به اتهام‌های امنیتی هستند و رسول بداقی و علی‌اکبر باغانی نیز دوره تبعید خود را در شهر زابل می‌گذرانند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه روز ۱۸ مهر خود آورده بود «سالهاست فرهنگیان بازنشسته و شاغل به خاطر پایین بودن حقوق و دستمزد در رنج‌اند و نسبت به کاهش بودجه و سرانه‌ی ناچیز مدارس معترض‌اند»، در حالی که در پاسخ «نهادهای امنیتی و قوه قضائيه به جای برخورد با دزدان و فاسدان جامعه، معلمان مطالبه‌گر و عدالتخواه را تهدید، تبعید، انفصال، اخراج و زندانی کرده است.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحصن سراسری معلمان در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به مشکلات صنفی

دومین روز اعتصاب بازاریان و کامیون‌داران در برخی شهرهای ایران

اعتصاب و اعتراض مغازه‌داران به گرانی و کسادی بازار در چند شهر ایران