خیابان سفارت آینده آمریکا در آنکارا «مالکوم ایکس» نامیده شد

خیابان سفارت آینده آمریکا در آنکارا «مالکوم ایکس» نامیده شد
Copyright reuters
Copyright reuters
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«مالکوم ایکس سیاستمدار و مدافع حقوق بشر مسلمان آمریکایی است که رئیس‌جمهور اردوغان درباره‌اش گفت: ما نام او را در آنکارا زنده خواهیم کرد.»

آگهی

مقامات ترکیه خیابانی را که سفارت تازه آمریکا در آن ساخته می‌شود «خیابان مالکوم ایکس» نامگذاری کردند. مالکوم ایکس با نام اصلی مالکوم لیتل، فعال سیاه‌پوستِ مسلمان و مدافع حقوق مدنی سیاهان ایالات متحده بود.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که تنش در روابط دیپلماتیک ایالات متحده و ترکیه اوج گرفته است و در ماه‌های اخیر نیز مقامات آنکارا اقدامات مشابهی را انجام داده‌اند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

در ماه فوریه شهرداری آنکارا نام خیابانی را که سفارت کنونی ایالات متحده در آن واقع است به «شاخه زیتون» تغییر داد. «شاخه زیتون» نام یکی از کارزارهای نظامی عمده  در سوریه است.

آنکارا بر سر حمایت آمریکا از نظامیان کرد یگانهای مدافع خلق با واشنگتن اختلاف دارد و این شبه‌نظامیان را یک گروه «تروریستی» می‌نامد.

تصویری از ساختمان کنونی سفارت آمریکا در آنکارا. عکس از رویترز

شهرداری آنکارا روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نام این خیابان مالکوم ایکس گذاشته شد. او سیاستمدار و مدافع حقوق بشر مسلمان آمریکایی است که رئیس‌جمهور اردوغان درباره‌اش گفت: ما نام او را در آنکارا زنده خواهیم کرد.»

آقای اردوغان ماه گذشته ضمن بازدید از نیویورک با دختران مالکوم ایکس نیز دیدار و گفتگو کرده بود. مالکوم ایکس شخصیتی جنجال برانگیز است که هنوز طرفداران و مخالفان جدی خود را در ایالات متحده دارد. منتقدان وی می‌گویند مالکوم ایکس به احساسات نژادپرستانه و ضدآمریکایی دامن زد.

تغییر نام خیابانی که سفارت دیگر کشورها در آن قرار دارد به ویژه به خاطر دادن پیامی سیاسی به کشورهای رقیب امری معمول است. سه سال پیش شهرداری واشنگتن نام خیابانی را که سفارت روسیه در آن قرار داشت «بوریس نمتسف» گذاشت. او سیاستمدار روس مخالف ولادیمیر پوتین بود که در سال ۲۰۱۵ میلادی در مقابل کاخ کرملین کشته شد.

همچنین آخرین نمونه چنین تغییر نامهایی در ایران نامگذاری خیابانی بود که سفارت عربستان سعودی در آن واقع است. نام این خیابان پس از اعدام شیخ نمر،‌ روحانی شیعه اهل عربستان به اسم وی تغییر کرد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراض وزارت خارجه ایران به نام‌گذاری یک خیابان‌ به نمر باقر النمر

پنجاهمین سالگرد ترور مالکوم ایکس

وزیر خارجه آمریکا وارد ترکیه شد