ناپدید شدن خاشقجی؛ بازرسی از محل اقامت کنسول عربستان در استانبول 

بازرسی از محل اقامت کنسول عربستان در استانبول 
بازرسی از محل اقامت کنسول عربستان در استانبول 
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات عربستانی تا روز سه شنبه اجازه بازرسی از منزل سرکنسول را صادر نکرده بودند. بهانه سعودی‌ها برای ممانعت از این بازرسی حضور خانوادۀ سر کنسول در داخل ساختمان عنوان شده بود.

آگهی

ماموران امنیتی ترکیه در ادامه تحقیقات خود برای روشن شدن ماجرای «قتل» احتمالی جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، منزل سرکنسول عربستان در استانبول را بازرسی کردند.

گفته می شود همه جای محل سکونت کنسول عربستان، حتی پشت بام و گاراژ او بازرسی و از یک پهپاد برای دید بیشتر استفاده شده است. این بازدید در حالی انجام شد که یک روز قبل از آن سرکنسول عربستان در ترکیه، این کشور را به مقصد ریاض ترک کرده بود.

مقامات عربستانی تا روز سه شنبه اجازه بازرسی از منزل سرکنسول را صادر نکرده بودند. بهانه سعودی‌ها برای ممانعت از این بازرسی حضور خانوادۀ سر کنسول در داخل ساختمان عنوان شده بود.

این اقدام ترکیه پس از آن صورت می گیرد که هیئتی به نمایندگی از ریاض روز شنبه برای انجام تحقیقات مشترک با ترکیه بر روی این پرونده وارد آنکارا شد.

ترکیه و عربستان سعودی پیش‌تر اعلام کرده بودند برای تشکیل یک گروه کاری مشترک جهت تحقیق بر روی این پرونده به توافق رسیده‌اند. به گفته برخی منابع سعودی خالد الفیصل، یکی از شاهزادگان دربار حکومت پادشاهی عربستان به همین منظور عازم ترکیه شده بود.

همزمان با انشتار این خبر برخی رسانه های ترکیه به نقل از مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرده بودند که ریاض در زمینه صحت و پیشبرد صحیح تحقیقات مربوط به مفقود شدن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان همکاری نمی کند.

گفته می شود که ترکیه در ادامه تحقیقات بر روی این پرونده روز چهارشنبه علاوه بر بازرسی منزل مسکونی کنسول، ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول را بار دیگر مورد بازرسی قرار داده است.

این در حالیست که روز دوشنبه اعلام شد در پی گفتگوی تلفنی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی، کنسولگری عربستان در استانبول با موافقت دو کشور و با حضور نمایندگان ریاض مجددا بازرسی خواهد شد.

اجازه بازرسی کنسولگری هفته گذشته از سوی ریاض داده شده بود با این حال به دلیل عدم توافق درباره فرایند و جزئیات، این بازرسی تا روز دوشنبه به تعویق افتاد.

یک روز پس از انتشار این خبر رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه مدعی شد برخی وسایل در داخل کنسولگری ترکیه از نو رنگ شده است. آقای اردوغان ضمن ابراز امیدواری از به نتیجه رسیدن این پرونده، در جمع خبرنگاران تصریح کرد که رد برخی نشانه‌ها که می توانست به پیشبرد تحقیقات کمک کند بوسیله رنگ از بین رفته است.

بیشتر بخوانید:

جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستانی از دوم اکتبر، زمان ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول تاکنون ناپدید است و هیچگونه خبری از وی در دست نیست.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه تصویر گذرنامه ۷ تبعه سعودی مظنون در پرونده خاشقجی را منتشر کرد

پمپئو: مقامات عربستان متعهد به انجام تحقیق شفاف درباره خاشقجی شده‌اند

عربستان سعودی برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند