پمپئو: مقامات عربستان متعهد به انجام تحقیق شفاف درباره خاشقجی شده‌اند

پمپئو
پمپئو Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در این میان کریستین لاگارد، رئیس بانک جهانی، نیز سفر خود به عربستان را به تعویق انداخته است.

آگهی

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۶ اکتبر در آستانه ترک ریاض به خبرنگاران گفت مقامات عربستان سعودی در جریان تحقیق بر سر سرنوشت جمال خاشقجی روزنامه‌نگار ناپدیدشده هیچ‌کس را از حساب بازپرسی استثنا نخواهند کرد.

وزیرخارجه آمریکا با ذکر اینکه مقامات عربستان متعهد به تحقیقی «جامع، کامل و شفاف» شده‌اند، گفت: «ما همه نتایج را مشاهده خواهیم کرد. آن‌ها متعهد شده‌اند که نتایج تحقیقشان را به کل دنیا نشان دهند.»

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مقیم آمریکا و مقاله‌نویس نشریه واشنگتن‌پست، که مطالبی در نقد سیاست‌های عربستان سعودی می‌نوشت روز ۲ اکتبر پس از ورود به ساختمان کنسولگری این کشور در شهر استانبول ترکیه ناپدید شد. ترکیه معتقد است او به قتل رسیده و جسدش از محل خارج شده است. مقامات عربستان چنین امری را تکذیب کرده‌اند.

آقای پمپئو در پاسخ به این سوال که آیا تعهد عربستان شامل اعضای خانواده پادشاهی هم خواهد شد یا خیر، اضافه کرد: «آن‌ها هیچ‌کس را از حساب بازپرسی استثنا نکردند.»

وزیرخارجه آمریکا پس از گفتگو با خبرنگاران ریاض را به مقصد آنکارا ترک کرد. وی امروز ۱۷ اکتبر با مقامات ترکیه دیدار خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

رویترز
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در ادامه سفر خود برای بحث در مورد پرونده ناپدید شدن جمال خاشقجی وارد آنکارا شدرویترز

ادامه واکنش‌ها به ناپدید شدن جمال خاشقجی

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، شامگاه گذشته در اظهاراتی که تعبیر به تشکیک در نقش عربستان در ناپدید شدن آقای خاشقچی شد گفت: «باز دومرتبه شروع شد، شما گناهکار محسوب می‌شوید تا اینکه ثابت شود بی‌گناهید. من این را دوست ندارم.»

رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته همچنین در حساب توییتر خود از گفتگوی تلفنی با ولیعهد سعودی خبر داده بود. بنا بر گفته او، محمد بن سلمان در این گفتگو از آنچه برای جمال خاشقجی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اتفاق افتاده اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

از آن سو همزمان با بایکوت اجلاس سرمایه‌گذاری ریاض، معروف به «داووس در صحرا»، از سوی شماری از شرکت‌های اقتصادی بزرگ آمریکایی؛ کریستین لاگارد رئیس بانک جهانی نیز سفر خود به عربستان را به تعویق انداخت.

قرار بود خانم لاگارد در چارچوب سفری به خاورمیانه به پایتخت عربستان سفر کند. در بیانیه‌ کوتاهی که از سوی دفتر رئیس بانک جهانی صادر شده توضیح بیشتری داده نشده است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

رویترز
کریستین لاگارد، رئیس بانک جهانی، در حالی سفر خود را به عربستان به تعویق انداخته است که پیشتر از حضور خود در اجلاس سرمایه‌گذاری ریاض خبر داده بودرویترز

این در حالی است که روز شنبه خانم لاگارد پیرامون رخدادهای مرتبط با ناپدید شدن روزنامه‌نگار سعودی گفته بود: «حقوق بشر و آزادی گردش اطلاعات ضروری هستند... من وحشت‌زده هستم اما باید مسائل مرتبط با بانک جهانی را در چهارگوشه جهان مدیریت کنم.»

پیش از این جیمی دیمون رئیس بانک جی‌پی مورگان چیس، بزرگترین بانک ایالات متحده، و بیل فورد، از رؤسای شرکت خودروسازی فورد، دارا خسروشاهی، رئیس ایرانی‌تبار شرکت اوبر و استیو کیس، از بنیان‌گذاران میلیاردر شرکت ای.او.ال و بنگاه‌های خبری بزرگ دنیا نظیر سی‌ان‌ان، فایننشال تایمز، نیویورک‌تایمز، سی‌ان‌بی‌سی و بلومبرگ سفر از پیش‌برنامه‌ریزی شده خود را به پایتخت عربستان سعودی لغو کرده بودند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحلیل خبرگزاری فرانسه از موضع ایران در قبال «قتل» جمال خاشقجی

عربستان سعودی برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

وزیر خارجه عربستان: در صورت حل مسئله فلسطین ممکن است اسرائیل را به رسمیت بشناسیم