سوریه اجازه تحویل کمک‌های امدادی سازمان ملل را صادر کرد

کودکان آواره سوری به کمپ اطمه در شرق سوریه پناه آوردند
کودکان آواره سوری به کمپ اطمه در شرق سوریه پناه آوردند Copyright عکس از رویترز
نگارش از Nastaran Taresi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با رایزنی های سازمان ملل و مقامات سوری، دمشق دستور داد که محاصره اردوگاه های آوارگان در مرز اردن برداشته شود تا کمک های انسان دوستانه به غیرنظامیان ساکن این اردوگاه ها تحویل داده شود.

آگهی

دولت سوریه با هدف تحویل کمک های امدادی، اجازه دسترسی سازمان ملل متحد به اردوگاه های غیرنظامیان در مرز این کشور با اردن را صادر کرد.

برخی از مقامات اردوگاه های آورگان سوری و کارکنان سازمان ملل به خبرگزاری رویترز گفته اند که هزاران غیرنظامی در این مناطق دوردست در مرز مشترک دو کشور در خطر سوتغذیه و مرگ ناشی از گرسنگی هستند.

محاصره ارتش سوریه و منع ورود کمک های انسان دوستانه از طریق مرز اردن باعث شد اردوگاه های منطقه الركبان، واقع در جنوب شرقی سوریه با کمبود جدی مواد غذایی مواجه شود. این امر هفته گذشته به مرگ ده ها نفر منجر شد.

این اردوگاه ها مامن بیش از ۵۰ هزار نفر هستند و بیشتر جمعیت این اردوگاه ها را زنان و کودکان تشکیل می دهند. منطقه الرکبان در «منطقه امن» واقع شده که از سوی نیروهای آمریکایی ایجاد شده است. دمشق با اعتراض به این امر اصرار می ورزد که سربازان آمریکایی سرزمین های سوری را اشغال و محل امنی برای شورشیان ایجاد کرده اند.

توییتر
روز 16 اکتبر سازمان ملل با انتشار بیانیه ای حملات هوایی و زمینی در هجین، دیر الزور که منجر به کشته شدن غیرنظامیان می شود را محکوم کردتوییتر

با رایزنی های مقامات سازمان ملل با مقامات محلی سوری، با دستور دمشق محاصره این منطقه در روز ۲۵ اکتبر شکسته شد و کمک های انسان دوستانه سازمان ملل به این اردوگاه ها تحویل داده می شود.

عقبه العبدالله، یکی از امدادگران حاضر در اردوگاه می گوید: «سازمان ملل به ما خبر داده که می توانند کمک ها را تحویل اردوگاه بدهند. در گذشته هم بارها به ما قول داده بودند اما هر بار خبر دادند که موفق نشدند کمک ها را تحویل دهند چون رژیم (سوریه) به آن ها اجازه نداد که ماموریت را به پایان برسانند. امیدواریم این بار واقعی باشد.»

عکس از رویترز
برخی آوارگان سوری به اردوگاه های دره بقاع در شرق لبنان پناه آوردندعکس از رویترز

نقش سازمان ملل در امدادرسانی به آوارگان سوری چیست؟

صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) هفته پیش هشدار داده بود که بدون این کمک ها جان هزاران کودک در اردوگاه ها به خطر می افتد.

یکی از منابع ارشد سازمان ملل به رویترز گفت: «مقامات سوری مرتب به مسکو فشار می آورند تا با سوریه به عنوان هم پیمان خود مذاکره کرده و دمشق را متقاعد کند که اجازه ارسال و تحویل کمک های این سازمان را به اردوگاه آورگان بگیرد.»

در سه سال گذشته ده ها هزار غیرنظامی سوری از مناطق تحت کنترل داعش که مدام هدف حمله های هوایی روسیه و ائتلاف آمریکایی بود فرار کردند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازگشایی گذرگاه مرزی اردن و سوریه پس از سه سال

سازمان ملل: پناهجویان از جزایر اقیانوس آرام به استرالیا بازگردانده شوند

وضعیت پناهجویان سوری در اردن و لبنان