شهروندان افغانستان زیر سایه تهدیدهای امنیتی پای صندوق‌های رای می‌روند

شهروندان افغانستان زیر سایه تهدیدهای امنیتی پای صندوق‌های رای می‌روند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«مردم افغانستان از دموکراسی خسته نشده اند بلکه از به اصطلاح دموکراسی بیزارند.»

آگهی

شهروندان افغانستان در حالی برای شرکت در انتخابات پارلمانی آماده می‌شوند که «ناتوانی» دولت از تامین امنیت کارزارهای تبلیغاتی نامزدها، احتمال کاهش نرخ مشارکت در این انتخابات را دوچندان کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، میلیون‌ها شهروند برای شرکت در انتخابات نام نویسی نکرده اند، هزاران حوزه اخذ رای در روز انتخابات فعال نخواهند بود و ۱۰ نامزد به قتل رسیده‌اند. با وجود عدم آمادگی و خشونت‌ها، انتخابات در افغانستان روز شنبه با سه سال تاخیر برگزار خواهد شد.

این رقابت سیاسی سومین انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان پس از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ به شمار می‌رود. نهادهای بین‌المللی بخش عمده‌ای از تامین مالی انتخابات شنبه را برعهده گرفته اند. با این حال برگزارکنندگان انتخابات هنوز نتوانسته‌اند لوازم اخذ رای را به ۵۰۰۰ حوزه انتخاباتی برسانند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید با وجود همه نارسایی‌ها، حوزه‌های اخذ رای باید کار خود را ساعت هفت صبح شنبه آغاز کنند. سید حفیظ‌ الله هاشمی، سخنگوی کمیسیون می‌گوید همین حالا هم در بعضی از مناطق کوهستانی بارش برف آغاز شده است، اگر برگزاری انتخابات را یک هفته دیگر هم به تاخیر بیاندازیم، به این معنی خواهد بود که اصلا انتخاباتی برگزار نخواهد شد.»

با توجه به حملات طالبان و جنگجویان ولایت خراسان داعش به تجمعات و دفترهای انتخاباتی در هفته‌های اخیر و تهدید شورشیان اسلام‌گرا به حمله به حوزه‌های اخذ رای در روز انتخابات، این احتمال وجود دارد که شمار قابل توجهی از ۸ میلیون و نهصد هزار شهروندی که برای انتخابات ثبت نام کرده اند، پای صندوق‌های رای نروند.

گزارش شبکه تحلیل افغانستان: شهروندان نگران تقلب در انتخابات هستند

شبکه تحلیل افغانستان (Afghan Analyst Network (AAN به تازگی گزارش منتشر کرده که بر اساس آن تنها در ولایت پکتیا ۱۴۱ درصد واجدان شرایط برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده اند. توماس روتیگ، معاون مدیر این سازمان غیردولتی می‌گوید: «بیشتر افرادی که با من صحبت کرده اند، می‌گویند در انتخابات شرکت نمی‌کنند. برخی حتی زحمت نام نویسی را هم به خود نداده اند و بسیاری هم می‌گویند اگر مطمئن بودیم انتخابات سالم و بدون جانبداری برگزار می‌شود، حتما شرکت می‌کردیم.» وی می‌افزاید: «مردم افغانستان از دموکراسی خسته نشده اند بلکه از "به اصطلاح دموکراسی" بیزارند.»

تصمیم استفاده از کنترل‌های بیومتریک برای تایید هویت رای دهندگان، به جای آنکه یک فرصت برای کاهش احتمال تخلف باشد، به یک تهدید تبدیل شده است: ۲۲ هزار نرم‌افزار این کنترل روی تلفن‌های هوشمند ماموران حوزه‌های اخذ رای نصب شده اما آموزش درستی به دست‌اندرکاران داده نشده است. از سوی دیگر حوزه‌های اخذ رای در مناطق دور افتاده اساسا امکان استفاده از این سامانه را ندارند. توماس روتیگ با ابراز تردید درباره کارایی چنین کنترلی می‌گوید: «امکان دستکاری در داده‌ها چند ساعت پیش از انتخابات وجود دارد. از طرف دیگر ممکن است دستگاه‌ها قبل از رسیدن به کابل ناپدید شوند. دفعه قبل تعرفه‌ها به رودخانه‌ها انداخته شدند و این بار، ممکن است دستگاه‌ها به آب انداخته شوند.»

روز شنبه بیش از ۲۵۰۰ نامزد برای تصاحب ۲۴۹ کرسی مجلس نمایندگان با یکدیگر رقابت می‌کنند. بسیاری از آنان از فرزندان و بستگان جنگ‌سالاران سال‌های خونین افغانستان در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ قرن بیستم، تجار بزرگ یا کنشگران جوان «جامعه مدنی» این کشور هستند.

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) با تمام قوا از برگزارکنندگان انتخابات و رهبران سیاسی افغانستان پشتیبانی می‌کند.

افغانستان ۱۷ سال پس از سقوط طالبان و استقرار یک نظام دموکراتیک، در حالی سومین انتخابات پارلمانی خود را برگزار می‌کند که تامین امنیت شهروندان در این کشور، دست‌کم در کوتاه مدت، یک رویای دست نیافتنی به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افغانستان؛ فرستاده آمریکا با نمایندگان طالبان در قطر دیدار کرد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

چرا سربازان اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان گلوله‌های خود را می‌جوشاندند؟