تمدید یک ساله مذاکرات و دوران انتقالی؛ پیشنهاد رهبران اروپا برای خروج از بحران برکسیت

تمدید یک ساله مذاکرات و دوران انتقالی؛ پیشنهاد رهبران اروپا برای خروج از بحران برکسیت
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در جریان نشست رهبران اروپا در بروکسل با محوریت برکسیت، رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیشنهاد جدیدی برای خروج مذاکرات برکسیت از بحران مطرح کرده اند. آنها از دولت بریتانیا خواسته اند تا اجازه دهد مهلت قانونی مذاکرات برکسیت برای یکسال دیگر تمدید شود.

آگهی

نشست رهبران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا با محوریت برکسیت در حال برگزاری است و پیش از ظهر جمعه به کار خود پایان می دهد.

در آخرین خبرها از این نشست شنیده شده که رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به بریتانیا پیشنهاد داده اند تا محدودیت زمانی مذاکرات و دوران انتقالی برکسیت را یکسال دیگر تمدید کنند.

در آغاز مذاکرات برکسیت کمیسیون اتحادیه اروپا و دولت محافظه کار بریتانیا روی نهایی شدن کامل برکسیت در ۲۹ مارس سال ۲۰۱۹ به توافق رسیدند اما با پیچیدگی ها موجود برای حل بحران برکسیت در هفته های اخیر به نظر می رسد که این مذاکرات نمی تواند تا پیش از شش ماه دیگر به پایان برسد و به همین دلیل اعضای اتحادیه اروپا پیشنهاد جدید تمدید تاریخ مذاکرات تا یکسال را داده اند.

البته اطمینانی وجود ندارد که بریتانیا به تمدید مدت جدید رای دهد چرا که در این صورت این کشور از لحاظ مالی ضررهای مالی بیشتری متحمل می شود.

**بیشتر بخوانید: **ترزا می: آماده‌ایم دوره انتقالی برکسیت را یک‌ سال دیگر تمدید کنیم

ترزا می: «برکسیت» نمرده است

دونالد توسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا در اولین کنفرانس خبری پس از مذاکرات دو روز اول اعلام کرد که هنوز پیشرفت عمده ای برای حل برکسیت پیدا نشده است اما وی شخصا براین باور است که طرفین آن قدر که به نظر می رسد دور از کسب توافق نیستند. ژان کلود یونکر، رئیس شورای اروپایی در همین جلسه اعلام کرد که پیشنهاد تمدید دوره مذاکرات برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا آخرین راه حل برای خروج از بحران بوده است با این وجود وی اعلام کرد که مذاکرات برکسیت به هیچ پیشرفتی نرسیده است.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در جریان نشست از این ایده استقبال کرد و گفت که دولت او حاضر است تمدید دوره انتقالی بعد از خروج از اتحادیه را یک سال دیگر تمدید کند. طرفداران برکسیت سخت و مخالفان برکسیت از این درخواست نخست وزیر محافظه کار بریتانیا به شدت انتقاد کرده اند. خانم می در ساختمان شورای اروپا به خبرنگاران گفت: «این البته تنها یک ایده است و هنوز مشخص نیست که جنبه اجرایی پیدا کند یا خیر.» دولت محافظه کار ادعا می کند این اقدام را در راستای اطمینان سازی و جلوگیری از تنش‌های قومی و فرقه‌ای در مرزهای این کشور با ایرلند صورت می‌دهد.

مرز ایرلند مانع اصلی پیشرفت مذاکرات

مذاکرات برکسیت بین میشل بارنیه، کمیسر مسئول مذاکرات از سوی اتحادیه اروپا و دومینیک راب، وزیر برکسیت دولت محافظه کار بریتانیا در فاز دوم و نهایی قرار دارد و در هفته های آخر بدلیل عدم توافق بر سر مرز ایرلند به بن بست واقعی خورده است.

مرز بین جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی پس از نهایی شدن برکسیت کاملا بسته خواهد شد. دلیل آن این است که جمهوری ایرلند عضو مهمی از اتحادیه اروپا است و ایرلند شمالی همچنان بخشی از خاک بریتانیا. به این ترتیب با بسته شدن مرز جمهوری ایرلند برای اولین بار شاهد تکه پاره شدن «بریتاینای کبیر» خواهیم بود. کابوسی که دولت محافظه کار بریتانیا حاضر تن دادن به آن نیست. همچنین مرز بین دو ایرلند بدلیل تنش هایی که چند دهه بین دو کشور جریان داشته است می تواند مجددا عامل بحران و جنگ داخلی بین جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی باشد.

دومین مانع برکسیت؛ توافق اسپانیا و بریتانیا بر سر منطقه جبل الطارق

به جز مرز بین دو ایرلند، دیگر مانع پیشرفت مذاکرات برکسیت بی تردید جبل الطارقی است که در زمره سرزمین‌های فرادریایی بریتانیا قراردارد. پدرو سانچز، نخست وزیر سوسیالیست اسپانیا به یورونیوز گفت که با ترزا می بر سر این منطقه به توافق رسیده اند.

بحران مهاجرت

دیگر موضوع نشست رهبران اروپایی، مبارزه با حل بحران مهاجرت در اروپا است. تاکنون پروژه و برنامه مشخصی از سوی کشورهای عضو در این نشست درباره مهاجرت پیشنهاد نشده است و به نظر می رسد همچنان کشورهای عضو مانند نشست قبلی بر تصمیم قبلی خود یعنی «بستن راه و توقف مهاجران در کشورهای غیراروپایی همسایه قاره سبز» اصرار داشته باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مخالفان برکسیت با سگ‌هایشان در لندن راهپیمایی کردند

رقص ترزا می با برکسیت: در دشوارترین مرحله مذاکرات هستیم

شکست طرفداران روسیه در انتخابات کرواسی؛ محافظه‌کاران پیروز نیاز به ائتلاف با راست افراطی دارند