ترزا می: آماده‌ایم دوره انتقالی برکسیت را یک‌ سال دیگر تمدید کنیم

ترزا می: آماده‌ایم دوره انتقالی برکسیت را یک‌ سال دیگر تمدید کنیم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست وزیر بریتانیا می‌گوید کشورش آمادگی دارد که یک بار دیگر دوره انتقالی خروج از اتحادیه اروپا را تمدید کند.

آگهی

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا روز پنجشنبه گفت که حاضر است تمدید دوره انتقالی بعد از خروج از اتحادیه را یک سال دیگر تمدید کند.

این مسئله با انتقاد مخالفان او رو‌به رو شده است و از آن به عنوان «خیانت به برکسیت» یاد می‌کنند.

خانم می در یک نشست خبری در این باره گفت: «این البته تنها یک ایده است و هنوز مشخص نیست که جنبه اجرایی پیدا کند یا خیر.» نخست وزیر بریتانیا همچنین می‌افزاید: «البته در عین حال ما به دنبال این هستیم که تا پایان دسامبر ۲۰۲۰ به چشم‌انداز دقیقی از آینده روابط خود با اتحادیه اروپا دست یابیم.»

نخست وزیر بریتانیا می‌گوید این اقدام را در راستای اطمینان سازی و جلوگیری از تنش‌های قومی و فرقه‌ای در مرزهای این کشور با ایرلند صورت می‌دهد.

به نظر می‌رسد خانم می قصد دارد با طولانی کردن روند برکسیت شرایط بهترین برای همکاری‌ با  اروپا پس از خروج اتحادیه به دست بیاورد. 

بن‌بست ایرلند

مرز جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی موضوع اصلی اختلاف بین اتحادیه اروپا و بریتانیا است. جمهوری ایرلند به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا پس از نهایی شدن برکسیت مرزهایش را بسوی بریتانیا می‌بندد و این موضوع ممکن ایت به افزایش تنش‌ها بین دو ایرلند بیانجامد. 

نگرانی‌ها از آن است که به‌دلیل دهه‌ها تنش بین دو ایرلند و کسب صلح در سال‌های اخیر دوباره تعیین مرزهای گمرکی بین دو ایرلند به تنش‌ها دامن بزند.

بیشتر بخوانید:

خانم می تلاش می‌کند از مذاکرات بروکسل برای حصول به یک نتیجه ملموس استفاده کند. به ویژه که دو طرف بیش از یک سال مذاکرات بی نتیجه را پشت سر گذاشته‌اند.

نخست وزیر بریتانیا روز چهارشنبه بعد از دیدار با رهبران اروپایی گفت: «ما نشان دادیم که می‌توانیم کارهای سخت را با همراهی یکدیگر انجام دهیم. من به حصول یک نتیجه خوب باور و اطمینان دارم. ضمن اینکه در آخرین مرحله هر دو طرف باید از خود شجاعت و اعتماد متقابل را در دستور کار خود قرار دهند.»

استیصال برکسیت

ادامه بی‌نتیجه گفتگوهای بریتانیا و اتحادیه اروپا سبب شده است تا زمزمه‌هایی برای برگزاری دوباره همه‌پرسی برکسیت در این کشور به گوش برسد. این در حالیست که موافقان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز به شدت به عملکرد خانم می و دولت او برای آنچه آنها تعلل دولت محافظه‌کار برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا می‌خوانند مورد انتقاد قرار داده‌اند.

نیک بولس یکی از اعضای حزب محافظه کار که در زمان همه‌پرسی برکسیت مخالف خروج از اتحادیه اروپا بود اکنون از منتقدین ترزا می شناخته می‌شود. او می‌گوید: «واقعیت این است که خانم می اعتماد تمام معاونان و مشاوران و اطرافیان خود را از دست داده است. افرادی که در طول این فرآیند از او حمایت کردند حالا نسبت به نتیجه بخش بودن این مذاکرات ناامید هستند.»

آقای بولس یکی از کسانی است که در شرایط کنونی به دنبال باقی ماندن بریتانیا در یک بازار واحد با کشورهای اتحادیه اروپا هستند.

مشکلات در خصوص مرز ایرلند یکی بن بست‌هایی است که طرفین با آن سر و کار دارند. اتحادیه اروپا انتظار دارد که بریتانیا در این خصوص پیشنهادی داشته باشد و در نقطه مقابل لندن از بروکسل انتظار دارد که در این رابطه نرمش‌هایی به خرج دهد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مذاکرات برکسیت ماندگاری «می» در دولت را بیش از پیش به چالش می کشد

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد

طلاق بریتانیا از اتحادیه اروپا چقدر برای لندن آب می‌خورد؟ خان از هزینه‌های برکسیت گفت