جنگ تجاری آمریکا با اروپا مزارع زیتون اسپانیا را از رونق انداخت

جنگ تجاری آمریکا با اروپا مزارع زیتون اسپانیا را از رونق انداخت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جنگ تجاری آمریکا علیه صادرات اتحادیه اروپا بر صنعت زیتون و شرکت‌ّای محلی اسپانیا تاثیر بسیاری گذاشته است.

آگهی

 بیشتر زیتون‌های اسپانیا از منطقه «لارودا دو آندالپثیا» در ۱۴۰ کیلومتری شهر سویا برداشت می‌شود.

به گفته وزارت کشاورزی اسپانیا، این کشور ۷۱ درصد صادرات زیتون‌ به کشورهای اروپایی و ۲۲ درصد صادرات آن به کشورهای دیگر جهان را تامین می‌کند.

در سال ۲۰۱۸ ایالات متحده مهمترین بازار زیتون اسپانیا بود که این صادرات برای اسپانیا ۶۷/۶ میلیون دلار درآمد به ارمغان آورد.

اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و دولت او صنعت زیتون اسپانیا را به دریافت کمک از اتحادیه اروپا که آن را تقلب در تجارت می‌خواند متهم کرده است.

دولت ایالات متحده می‌گوید که سیاست کشاورزی اتحادیه اروپا به تولیدکنندگان اسپانیایی اجازه می دهد تا محصول خود را زیر قیمت بفروشند و به تولیدکنندگان زیتون در کالیفرنیا آسیب می‌رسانند.

کمیسیون تجارت بین‌المللی آمریکا در ماه ژوئیه سال جاری برای زیتون وارداتی اسپانیا تعرفه بالاتری معین کرد. تعرفه جدید نزدیک به ۳۵ درصد است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

جنگ تجاری آمریکا علیه صادرات اتحادیه اروپا بر صنعت زیتون و شرکت‌ّای محلی اسپانیا تاثیر بسیاری گذاشته است. یکی از کشاورزان می گوید: «معلوم است که بر ما اثر گذاشته. قیمت پایین است و سود ما کم می‌شود.» از ماه اوت، کشاورزان این منطقه خواستار بالا بردن قیمت ها شده‌اند.

تاثیر این جنگ تجاری به شدت در اسپانیا احساس می‌شود. بخصوص که این کشور یکی از بالاترین نرخ های بیکاری را دارد. حدود ۸ هزار شغل در این کشور وابسته به تولید زیتون است و ۸ هزار شغل دیگر نیز وابسته به مراحل تجارت این محصول است.

شرکت «اگرو سویا» بزرگترین تولیدکننده، خط بسته‌بندی و صادرکننده زیتون در جهان است. در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ صادرات زیتون سیاه به آمریکا ۴۲/۴ درصد کاهش یافت. این سقوط به علت تعرفه‌های ۲۲ درصدی ایالات متحده بود و در نتیجه آن ۵۰ کارگر این شرکت کار خود را از دست دادند.

دولت منطقه‌ای در تلاش است تا روحی تازه در صنعت زیتون این منطقه بدمد. دولت از شرکت‌های تبلیغاتی کمک می‌گیرد تا شاید بتواند زیتون اسپانیا را در بازارهای خارجی جدید در جهان ارائه کنند. 

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عقب‌نشینی ترامپ؛ «جنگ تجاری» با اروپا به تعویق افتاد

کمپین بایدن با حضور اوباما و کلینتون رکورد جمع آوری بیشترین کمک مالی انتخاباتی آمریکا را شکست

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت