معمای استعفای سوم وزیر راه ایران؛ آخوندی، روحانی را به نقض قانون متهم کرد

معمای استعفای سوم وزیر راه ایران؛ آخوندی، روحانی را به نقض قانون متهم کرد
Copyright عکس: ایسنا، برنا قاسمی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی متن سومین استعفای ۴۸ روز پیش خود را منتشر کرد. همزمان گمانه‌زنی‌ها در مورد دلایل و اهداف او از این اقدام در فضای مجازی فراگیر شد.

آگهی

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، روز شنبه، ۲۸ مهرماه، متن استعفاء خود به تاریخ ۱۰ شهریورماه گذشته خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران را بر روی کانال تلگرامی شخصی‌اش منتشر کرد.

در ابتدای این نامه، آقای آخوندی تاکید کرده که این سومین استعفای او در یک سال گذشته است. او سپس تاکید کرده است که در ارتباط با «روش بازآفرینی شهری» مدنظر رئیس جمهوری ایران، نمی‌تواند کار موثری انجام دهد، لذا از حسن روحانی برای ترک دولت، «رخصت» خواسته است.

او با اشاره تلویحی به اختلاف نظرهای خود با آقای روحانی از او خواسته تا از حق خود برای انتخاب وزیری همراه‌تر استفاده کند.

آقای آخوندی همچنین اصول کاری خود را پایبندی به قانون، احترام به حقوق مالکیت و اقتصاد بازار رقابتی عنوان کرده و دولت آقای روحانی را به نقض آنها در شرایط تحریم های آمریکا متهم کرده است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

آقای آخوندی به رئیس جمهوری ایران تا پایان مهرماه یعنی دو روز دیگر مهلت داده است تا با استعفای او موافقت کند.

حسن روحانی در جلسه معرفی عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی کابینه دوم خود، خطاب به نمایندگان گفته بود که با او در خصوص «نوسازی بافت‌های فرسوده» اختلاف نظر دارد.

عباس آخوندی در پنج سال گذشته سه بار توسط نمایندگان مجلس ایران استیضاح شده بود و هر بار موفق شده بود تا اعتماد دوباره آنها را جلب کند. او طی روزهای اخیر بار دیگر در آستانه استیضاح مجلس قرار داشت و با وجود انتشار شایعه استعفایش، آن را تکذیب کرده بود.

انتشار رسمی نامه استعفای آقای آخوندی گمانه‌زنی ها در مورد تلاش او برای تکیه زدن بر صندلی شهرداری تهران را کلید زده است. به طوری که اکبر منتجبی، روزنامه نگار سیاسی پرسابقه در توئیت خود به آن اشاره کرده است.

از سوی دیگر برخی مقام‌های فعال در بخش اطلاع‌رسانی دولت، همچون مهدی قمصریان نیز احتمال داده‌اند که استعفای آقای آخوندی سرآغاز پروژه ترمیم کابینه از سوی حسن روحانی باشد. عملکرد آقای آخوندی در هر دو کابینه آقای روحانی مورد انتقاد اصولگرایان بوده است.

البته گمانه‌زنی سوم در مورد دلیل استعفای آقای آخوندی، همانطور که در نامه او نیز بدان اشاره شده است، به «شرایط سخت جدید ناشی از تحریم‌های آمریکا» مربوط می‌شود. او ترجیح داده است تا با انتقاد از تدبیر دولت در این دوره خاص، از حضور در این شرایط سخت آسوده شود.

عباس آخوندی در دولت دوم اکبرهاشمی رفسنجانی نیز وزیر مسکن و شهرسازی بوده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مجلس ایران به ۴ وزیر پیشنهادی روحانی رای اعتماد داد

وزیر راه و شهرسازی ایران: ۱۹ میلیون نفر حاشیه‌نشین و بدمسکن داریم

«زلزله سیاسی» چند روز پس از سفر به واشنگتن؛ نخست‌وزیر ایرلند از مقامش کنار رفت