انتخابات افغانستان؛ انفجار انتحاری در کابل دستکم ۱۵ کشته بر جای گذاشت

انتخابات افغانستان؛ انفجار انتحاری در کابل دستکم ۱۵ کشته بر جای گذاشت
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی،انفجارهای پیاپی در شهر کابل رخ داد.

آگهی

همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی در افغانستان، یک بمبگذار انتحاری خود را در شمال کابل پایتخت این کشور منفجر کرد. طبق گفته مقامات امنیتی، دست‌کم ۱۵ نفر در این انفجار کشته و ۲۵ نفر هم زخمی شده‌اند. برخی رسانه‌ها تعداد زخمی‌ها را بیشتر از این رقم ذکر کرده‌اند.

انفجار زمانی رخ داد که رای‌گیری در مراکز انتخاباتی همچنان در جریان بود. مهاجم انتحاری طبق گفته پلیس کابل در ورودی یکی از مراکز رای گیری شناسایی شد اما همزمان مواد انفجاری همراه خود را منفجر کرد.

این حمله در ساختمان حوزه ۱۷ شهرداری کابل رخ داد که پنج پلیس در میان کشته شده‌ها هستند و بقیه از افراد غیرنظامی هستند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

وقوع انفجارهای پیاپی دیگر

علاوه بر این انفجار انتحاری، انفجارهای پیاپی دیگری هم از صبح امروز در شهر کابل رخ داده است. مطابق گزارش‌های منتشر شده، این انفجارها در مناطق خیرخانه، لیسه مریم و جاده فیض محمد کاتب پایتخت افغانستان به وقوع پیوسته که یکی از این انفجارها در نزدیکی حوزه رای‌گیری «چهار قلعه» بود.

همچنین انفجار دیگر مربوط به یک مین مغناطیسی بوده که در نزدیکی مدرسه دخترانه احمد شاه بابا، در شرق شهر کابل کار گذاشته شده بوده است. بمبی دیگر نیز که در خودروی یک مقام امنیتی کار گذاشته شده بود، در غرب پایتخت منفجر شده است.

طبق گفته مقام‌های افغانستان، در این انفجارها کسی کشته نشده است و تنها ۶ نفر از رای دهندگان به همراه یک نیروی پلیس دچار جراحات سطحی شده‌اند.

مقامات محلی افغانستان همچنین از رخداد انفجاری دیگر در شهر «چاریکار» مرکز ولایت پروان خبر دادند. این انفجار نیز در نزدیکی یک حوزه رای‌گیری به وقوع پیوسته است.

در ایالت فراه نیز عملیات یک موتورسوار انتحاری در نزدیکی حوزه رای گیری مرکز این ایالت تنها منجر به زخمی شدن دو زن شده ولی فرايند رای‌گیری متوقف نشده و همچنان ادامه دارد.

برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان بعد از بیش از سه‌سال تاخیر

انتخابات پارلمانی افغانستان بعد از سه سال و شش ماه تاخیر صبح امروز با مراجعه مردم به بیش از پنج هزار و ۱۰۰ شعبه رای‌گیری در ۳۲ ولایت از ۳۴ ولایت این کشور آغاز شد.

در جریان برگزاری این انتخابات که ۲۲۵۸ نامزد از جمله ۴۱۵ زن برای بدست آوردن کرسی پارلمان با هم رقابت می‌کنند، حداقل وقوع ۳ انفجار در شهر کابل گزارش شده است.

آخرین انتخابات پارلمانی در افغانستان هشت سال پیش برگزار شد و با وجود اینکه دوره پنج ساله فعالیت نمایندگان پارلمان تمام شده بود اما به دلیل آماده نبودن شرایط برگزاری انتخابات، کار پارلمان فعلی برای سه سال تمدید شد.

طبق آمار رسمی اعلام شده، در این دوره از انتخابات حدود هشت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر که سه میلیون و ۶۷هزار نفر آن‌ها زنان و پنج میلیون و ۶۸۱ هزار نفر نیز مردان هستند، برای رأی دادن ثبت نام کرده اند.

انتخابات دو ولایت غزنی و قندهار به تعویق افتاده است. کشته شدن ژنرال عبدالرازق اچکزی، فرمانده پلیس قندهار و همچنین مشکلاتی امنیتی و سیاسی در ولایت غزنی منجر به تاخیر در برگزاری انتخابات در این دو ولایت شده است.

بیشتر بخوانید:

مجلس افغانستان ۲۵۰ کرسی دارد که ۱۰ کرسی متعلق به عشایر، ۶۸ کرسی برای زنان و یک کرسی نیز متعلق به اقلیت هندو است.

انتخابات امروز از ساعت ۷ صبح به وقت محلی آغاز شده است و تا ساعت ۱۶ ادامه دارد و کمیسیون مستقل انتخابات از احتمال تمدید آن در صورت نیاز خبر داده است .

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

آگهی

اشرف غنی: انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هم در وقت مشخص آن برگزار خواهد شد

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان بعد از اینکه رای خود را به صندوق انداخت، گفت: «تردیدهای فراوانی درباره برگزاری انتخابات پارلمانی وجود داشت اما روند رای دهی علی رغم تمام چالش‌ها با موفقیت آغاز شده است.»

وی افزود: «وعدۀ کمیسیون انتخابات این است که انتخابات ریاست جمهوری نیز همانند انتخابات پارلمان، در وقت مشخص آن برگزار خواهد شد.»

وی از مردم کشورش خواست که از حق رای خود استفاده کنند و آینده افغانستان را رقم بزنند. اشرف غنی مشارکت مردم در انتخابات و گزینش نمایندگان بر اساس انتخابات آزاد را نشانه باور به قانون اساسی افغانستان دانست و گفت: «رای مردم یک امانت است که باید به فرد امین و مورد نظر داده شود.»

رئیس دولت افغانستان درباره برگزاری انتخابات در ولایت غزنی گفت: «آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات در غزنی نیز باید صورت گیرد تا شهروندان این ولایت، از حق رای خود محروم نشوند.»

رویترز
حضور زنان برای دادن رای در انتخابات پارلمانی افغانستانرویترز

عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی نیز بعد از انداختن رای خود به صندوق گفت: «حضور مردم در مرکزهای رأی‌دهی و استفاده از حق رأی شان به معنای نه گفتن به خشونت است.»

آگهی

کمیسیون مستقل انتخابات، می‌گوید که بیش از ۲۰۰هزار اعتبارنامۀ نظارت از روند انتخابات را برای نهادهای گوناگون بین‌المللی و داخلی صادر و توزیع کرده است.

از سوی دیگر گروه طالبان در بیانیه‌های مختلفی از مردم افغانستان خواسته است که از مشارکت در انتخابات خودداری کنند. این گروه هشدار داده است که به مراکز رای دهی حمله خواهد کرد. بیش از ۶۰ هزار نیروی امنیتی وظیفه دارند که امنیت انتخابات را تامین کنند.

سفیر بریتانیا در یکی از مراکز رای دهی

طبق نوشته توییتر طلوع نیوز، نیکولاس کی، سفیر بریتانیا در افغانستان از یکی از مرکزهای رأی‌دهی در کابل دیدار و با مسؤولان کمیسیون انتخابات گفت‌وگو کرد.

باز نشدن برخی مراکز رای دهی در کابل

برخی از مراکز رای دهی با وجود اینکه بیش از سه ساعت از آغاز رای گیری می‌گذرد همچنان باز نشده‌اند.

محمد محقق، معاون دوم رییس اجراییه به طلوع نیوز گفته است که هشت مرکز رأی دهی در غرب کابل و ۱۴ محل دیگر در شهرک خراسان ده خدای‌داد کابل تاکنون باز نشده اند.

آگهی

احتمال ادامه رای‌گیری در روز یکشنبه

در همین حال، مقام‌های برگزاری کننده انتخابات پارلمانی افغانستان اعلام کردند که با توجه به بروز برخی مشکلات اجرایی، روند اخذ رای از مردم در برخی مناطق این کشور روز یکشنبه نیز ادامه خواهد داشت.

در این خصوص، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تاکید کرد انتخابات در مناطقی اخذ رای در آنها تا ساعت یک بعد از ظهر به وقت محلی آغاز نشود به روزیکشنبه موکول خواهد شد. همچنین ساعت اخذ رای در مناطقی که رای‌گیری در آنها در جریان است، در صورت لزوم تا ۸ شب تمدید خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمار قربانیان انتخابات پارلمانی افغانستان؛ ۵۶ کشته و ۳۷۹ زخمی

برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان در ولایت قندهار یک هفته به تعویق افتاد

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین