نخست‌وزیر استرالیا: نباید درباره امنیت مرزی معامله کرد

نخست‌وزیر استرالیا: نباید درباره امنیت مرزی معامله کرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست وزیر استرالیا، اسکات موریسون روز سه‌شنبه ۲۳ اکتبر (یک آبان) پیشنهاد حزب کارگر این کشور را مبنی بر پذیرش ۱۵۰ پناهجو و انتقال آنان از جزیره نائورو به نیوزلند را نپذیرفت.

آگهی

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، روز سه‌شنبه ۲۳ اکتبر (یک آبان) پیشنهاد حزب کارگر این کشور را مبنی بر پذیرش ۱۵۰ پناهجو و انتقال آنان از جزیره نائورو به نیوزلند نپذیرفت.

آقای موریسون، در پی شکست در انتخابات میان‌دوره‌ای و از دست دادن اکثریت در پارلمان اعلام کرد بر سر امنیت مرزی «معامله» نخواهد کرد.

نهادهای مدافع حقوق بشر بارها استرالیا را به دلیل نپذیرفتن پناهجویانی که خود را از طریق مرزهای آبی به این کشور می‌رسانند، مورد انتقاد قرار داده است. پناهجویانی که خود را با قایق به استرالیا می‌رسانند در اردوگاه‌هایی واقع در جزایر دور افتاده از جمله نائورو و پاپو‌آ گینه نو و در شرایط اسفناک اسکان داده می‌شوند. در حال حاضر نزدیک به ۱۳۰۰ پناهجو در این اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند.

سازمان پزشکان بدون مرز از دولت استرالیا درخواست کرده است به علت بحران روانی در میان پناهجویان و شرایط سخت اردوگاه نائورو پناهجویان کودک و خانواده‌هایشان را هر چه سریعتر از این جزیره خارج کنند.

طبق آخرین گزارش‌ها، ۱۱ کودک برای دریافت درمان پزشکی از اردوگاه نائورو به استرالیا منتقل شده‌اند. بر اساس آمار دولتی، هنوز ۵۲ کودک در این جزیره زندگی می‌کنند.

پیش از این حزب کارگر استرالیا اعلام کرده بود در صورتی‌که نخست وزیری این کشور سه اصلاحیه در لایحه پیشنهادی دولت درباره ممنوعیت ورود پناهجویان به استرالیا پس از پذیرش در کشور نیوزلند را بپذیرد، از این لایحه حمایت خواهند کرد. نیوزلند نیز برای پذیرش ۱۵۰ پناهجو اعلام آمادگی کرده بود.

بیشتر بخوانید:

اعتصاب غذا در نائورو؛ خطر مرگ در کمین پناهجوی ۱۲ ساله ایرانی

خودکشی یک جوان ایرانی در اردوگاه پناهجویان نائورو

گیلیان تریگز، رییس کمیسیون حقوق بشر استرالیا، شروط نمایندگان را قدم مثبتی ارزیابی کرده بود و آن را راه حلی برای خروج پناهجویان کودک و خانواده‌هایشان از جزیره نائورو دانسته بود.

با وجود اینکه نخست وزیر استرالیا هفته گذشته از بحث درباره لایحه اسکان پناهجویان در نیوزلند به شرط ممنوعیت دائم‌العمر از ورود به استرالیا حمایت کرده بود، روز سه‌شنبه اعلام کرد این لایحه را نخواهد پذیرفت چرا که «پذیرش چنین شرایطی نتایج ناخواسته‌ای به همراه خواهد داشت» و «نباید درباره امنیت مرزی معامله کرد.»

گروه‌های حقوق بشری پس از توقف انتقال پناهجویان بین دو کشور استرالیا و آمریکا در سال ۲۰۱۶، هشدار داده‌اند که تمام پناهجویان ساکن در جزایر نائورو و پاپو‌آ گینه نو به علت شرایط غیرانسانی حاکم در این ارودگاه‌ها باید هر چه زودتر به استرالیا منتقل شوند.

کاترین استابرفیلد، سخن‌گوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان گفت: «زندگی بسیاری در خطر است.» او از دولت استرالیا خواست تا هر چه زودتر به موضوع پناهجویان رسیدگی کند تا از مرگ پناهجویان جلوگیری شود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استرالیا راه ورود مهاجران جدید به شهرهای بزرگ را می‌بندد

اسکات موریسون مهاجرستیز، نخست‌وزیر جدید استرالیا کیست؟

واکنش عفو بین‌الملل به لایحه «ترامپی» دولت استرالیا؛ آیا سفر و مهاجرت ایرانیان ممنوع می‌شود؟