قتل روزنامه‌نگار سعودی؛ رئیس سیا به ترکیه رفت

جینا هسپل، رئیس سیا
جینا هسپل، رئیس سیا Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این پرسش مطرح است که آیا نقشه در ابتدا این بوده که خاشقجی را دزدیده و به عربستان منتقل کنند و خاشقجی پیش از انتقال به هر دلیلی مُرده یا کشته شده، یا این که در همان کنسول‌گری او را کشته‌اند.

آگهی

همزمان با ادامه تحقیقات در مورد نقش ولیعهد عربستان سعودی در پرونده خاشقجی، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا به ترکیه سفر کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که جینا هسپل، رئیس سیا روز دوشنبه ۳۰ مهر (۲۲ اکتبر) به منظور پیگیری تحقیقات در مورد قتل جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد دولت سعودی وارد آنکارا شده است. این در حالی است که گمانه‌زنی‌ها در مورد نقش محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در قتل این روزنامه‌نگار منتقد افزایش یافته است.

جمال خاشقجی که مقیم واشنگتن بوده و در روزنامه واشنگتن‌پست قلم می‌زد، روز ۱۰ مهر برای تحویل مدارک شخصی وارد کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول شد، اما دیگر از آنجا بیرون نیامد. بنا بر روایت رسمی عربستان، او در یک «درگیری» درون کنسول‌گری کشته شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه گفته بود از توضیح عربستان در مورد کشته شدن خاشقجی قانع نشده است.

بیشتر بخوانید:

کشته شدن این روزنامه‌نگار دگراندیش سعودی واکنش‌های گسترده جهانی را به دنبال داشته است.

با گذشت سه هفته از ماجرای ناپدید شدن خاشقجی، سرویس‌های امنیتی اروپا نیز هنوز تصویر روشنی از آنچه درون کنسولگری گذشته در دست ندارند. اما شش مقام رسمی آمریکا و دیگر کشورهای غربی روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که به گمان آنها ولیعهد عربستان مسئول اصلی ناپدید شدن ناراضی معروف سعودی است. آنها هنوز دلیل روشنی برای این فرضیه خود ندارند، اما از آنجا که مدیریت و هدایت دستگاه امنیتی عربستان در دست محمد بن‌سلمان است، اتهام اصلی در این پرونده متوجه او شده است.

محمد بن‌سلمان مرد شماره ۲ عربستان به شمار می‌رود، اما عملا مدیریت همه امور این کشور را در دست دارد.

مقام‌های ترکیه بر این باورند که خاشقجی در همان تاریخ ۱۰ مهر درون ساختمان کنسول‌گری به دست تیمی از مأموران سعودی به قتل رسیده و جسد او مثله شده است.

اما رویترز به نقل از همان منابع غربی که نام‌شان را فاش نکرده می‌نویسد که سرویس‌های امنیتی غرب هنوز تصویر کاملی از آنچه روی داده، این که او چگونه کشته شده و جسد او کجاست، در دست ندارند.

دولت ترکیه ادعا می‌کند مدارکی دال بر کشته شدن خاشقجی در دست دارد که یک نوار صوتی مهم از جمله آنهاست. اما به جز این هنوز مدرک دیگری در مورد این پرونده به دست نیامده است.

رویترز
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکارویترز

برای متحدان غربی عربستان پرسش اصلی آن است که چگونه می‌توانند روایت بن‌سلمان از این رویداد را باور کنند. شاهزاده سعودی کسی است که پیش از این با اعمال شماری اصلاحات در ساختار جامعه سنتی کشورش، تحسین دولت‌مردان غربی را برانگیخته بود و اکنون محکوم کردن او برای دنیای غرب تلخ و سنگین خواهد بود.

به هر روی برای سرویس‌های امنیتی غرب با اطلاعات اندکی که در دست دارند، اتهام زدن قطعی به ولیعهد عربستان هنوز زود است. غربی‌ها هنوز در مورد روایت رسمی عربستان اظهار نظر قطعی نکرده و خواستار روشن شدن موضوع بوده‌اند. پرسش دیگری که برای آنها مطرح است این است که آیا نقشه در ابتدا این بوده که خاشقجی را دزدیده و به عربستان منتقل کنند و خاشقجی پیش از انتقال به هر دلیلی مُرده یا کشته شده، یا این که در همان کنسول‌گری او را کشته‌اند. 

ترامپ روز دوشنبه در توئیتر نوشت که نیروهای امنیتی آمریکا در ترکیه و عربستان حضور دارند و تا فردا [سه‌شنبه] اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست می‌آورند. مقام‌های رسمی مخاطب رویترز به این خبرگزاری گفته‌اند که قرار است ترکیه «مدارک شفاهی انکارناپذیری» را در اختیار آمریکا قرار خواهند داد.

یک منبع امنیتی اروپایی هم به رویترز گفته است که مدارک مورد ادعای ترکیه «دارای جزئیات بسیار و اعتمادپذیر» است.

دو منبع موثق دیگر که رویترز نامی از آنها نبرده گفته‌اند که به جز مدارک ترکیه، آمریکا و چند متحد دیگر این کشور نیز خودشان به طور مستقل و بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای به اطلاعاتی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد خاشقجی درون کنسول‌گری به دست یک تیم نظامی سعودی که از عربستان به استانبول اعزام شده بودند، کشته شده است.

پیش از این نیز اخباری در مورد اعزام یک گروه ۱۵ نفره از مأموران امنیتی عربستان با هواپیمای اختصاصی به استانبول منتشر شده بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفته است روز سه‌شنبه، یکم آبان اطلاعات مهمی را در مورد پرونده جمال خاشقجی اعلام می‌کند.

آگهی

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«قتل خاشقجی چهره واقعی محمد بن‌ سلمان را به جهانیان نشان داد»

ترامپ: توضیح ریاض درباره خاشقجی راضی کننده نیست اما نمی‌خواهیم سرمایه‌گذاری عربستان را از دست بدهیم

رئیس جمهوری اوکراین وارد عربستان شد؛ گفتگوهای صلح زلنسکی و بن‌سلمان در ریاض