دولت ایرلند برای نبش قبر ۸۰۰ کودک مجوز صادر کرد

دولت ایرلند برای نبش قبر ۸۰۰ کودک مجوز صادر کرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موسسه کاتولیک «خانه مادر و کودک» برای مادرانی که خارج از ازدواج بچه‌دار شده بودند ایجاد شده بود و بین سالهای ۱۹۲۵ تا ۱۹۶۱ فعالیت داشت و آمار بالایی از مرگ و میر نوزادان در آن اتفاق افتاد.

آگهی

گور دسته جمعی در «خانه مادر و کودک» مرتبط با کلیسای کاتولیک در جمهوری ایرلند نبش قبر می‌شود تا پس از شناسایی کودکان دفن شده، مراسم دفن آنها مجددا انجام شود.

این خبر را کاترین زاپون وزیر امور کودکان جمهوری ایرلند اعلام کرده است.

این گور دسته جمعی بزودی حفاری شده و آزمایشات قانونی برای شناسایی هویت هر کودک انجام خواهد شد و بعد این کودکان با احترام بار دیگر دفن می شوند.

موسسه کاتولیک «خانه مادر و کودک» برای مادرانی که ازدواج نکرده ولی بچه دار شده بودند ایجاد شده بود و بین سالهای ۱۹۲۵ تا ۱۹۶۱ فعالیت داشت و آمار بالایی از مرگ و میر نوزادان در آن اتفاق افتاد.

سال گذشته زمانی که آزمایشات، وجود مقادیر قابل توجهی از بقایای اجساد انسانی را در اتاق‌های زیرزمینی این موسسه اثبات کرد، ماجرا سر و صدای زیادی به پا کرد.

کاترین زاپون گفته است که این تصمیم خیلی مهمی برای همه کسانی است که به نوعی با این موسسه ارتباط داشته اند، بویژه کسانی که ممکن است عزیزی دفن شده در این مکان داشته باشند و همچنین برای مردمی که نزدیک این محل زندگی می کنند.

وزیر امور کودکان جمهوری ایرلند گفته است که هدف او این است که اطمینان حاصل کند همه کودکانی که در این محل دفن شده اند، مراسم خاکسپاری محترمانه داشته باشند.

تاریخچه کشف این گور دسته جمعی

این ماجرا در سال ۲۰۱۴ و زمانی که یک مورخ آماتور سوالاتی درباره سرنوشت ۸۰۰ کودکی که در این موسسه در طول ۳۶ سال فعالیتش فوت کرده‌اند مطرح کرد، مورد توجه عمومی قرار گرفت.

کاترین کورلس مورخ آماتور سالها تلاش کرده تا بفهمد چه اتفاقی برای کودکانی که در این مرکز کاتولیک مرده اند افتاده است. او ثابت کرد که برای ۷۹۶ تن از این کودکان گواهی فوت صادر شده است اما هیچ علامتی از محل دفن آنها وجود ندارد، موضوعی که باعث مطرح شدن فرضیه وجود یک گور دسته جمعی شد.

تصور می شود که این کودکان به دلایل طبیعی یا سوء تغذیه جان خود را از دست داده باشند اما شیوه مخفیانه دفن آنها موج خشم عمومی در ایرلند و فراتر از ایرلند شده است.

تحقیقات دولت ایرلند درباره این ماجرا از سال ۲۰۱۵ آغاز شد و در سال ۲۰۱۷ کمیسیون تحقیق تایید کرد که مقدار قابل توجهی بقایای انسانی در دست کم ۱۷ اتاق زیرزمینی این موسسه کشف شده است.

نتایج آزمایش ها نشان می دهد که این کودکان شامل نوزادان نارس، کودکان نوپا تا سن سه سالگی هستند که تصور می شود در دهه ۱۹۵۰ جانشان را از دست داده باشند.

در آن دوران رابطه جنسی خارج از ازدواج، تابو به حساب می آمد و بسیاری از مادران مجرد توسط خانواده های خود طرد و به این موسسات فرستاده می شدند.

خانه توام یکی از ۱۰ موسسه ایرلندی بود که حدود ۳۵ هزار زن باردار ازدواج نکرده را نگهداری می کرد.

سوء تغذیه و مرگ و میر فراوان کودکان ویژگی مشترک تمام این موسسات مذهبی بود .

کمیسیون ویژه دولتی علاوه بر صومعه توام، تحقیقاتی را نیز در ۱۷ مؤسسه دیگر تحت مدیریت کلیسای کاتولیک ایرلند آغاز کرده است.

مقامات کلیسای کاتولیک ایرلند هنوز اظهارنظر خاصی در این زمینه نکرده اند. تنها در سال ۲۰۱۴ که کارشناسان این اجساد را فاش کردند، اسقف توام گفت که از شنیدن این خبر به شدت «وحشتزده» و «متأثر» شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت ایرلند کشف باقیمانده اجساد ۸۰۰ کودک در غرب این کشور را تأیید کرد

حمله با چاقو به کودکان در دوبلین ایرلند ۵ زخمی برجای گذاشت

خانه‌های وحشت: گورهای دسته جمعی صدها نوزاد در ایرلند نبش قبر می‌شود