آغاز بزرگترین رزمایش ناتو در نروژ خشم روسیه را برانگیخت

آغاز بزرگترین رزمایش ناتو در نروژ خشم روسیه را برانگیخت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ناتو تاکید می‌کند که علیرغم تنش‌های میان غرب و شرق از جمله الحاق کریمه و تهدید ایالات متحده به خروج از معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای جنگ سرد، این رزمایش به روسیه مربوط نمی‌شود.

آگهی

بزرگترین رزمایش ناتو از زمان جنگ سرد، روز پنجشنبه ۲۵ اکتبر در نروژ آغاز شد. روسیه که خود یک ماه پیش مانور نظامی بزرگی را با همراهی چین در سیبری برگزار کرده بود، پیش از آغاز تمرینات نظامی ناتو نسبت به آن شدیدا ابراز خشم و نگرانی کرد.

در این مانور ۳۱ کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، ۵۰ هزار سرباز و پرسنل نظامی، ۲۵۰ هواپیما، ۵۶ کشتی و ۱۰ هزار خودروی زرهی و تانک به منطقه تمرینات نظامی از دریای بالتیک تا ایسلند اعزام کردند.

این تمرینات نظامی برای نشان دادن توانایی دفاعی با هدف آموزش نیروهای نظامی ناتو جهت کمک به هر یک از متحدان در زمان حمله دشمن طراحی شده است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

رویترز
تانک‌های اسپانیا و لهستان در مانور نظامی ناتو در نروژرویترز

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو درباره این مانور نظامی گفت: «این یک نمایش قوی از قابلیت‌های ما و عزم ما برای همکاری با یکدیگر است. در سال‌های اخیر، معضلات امنیتی اروپا به طرز قابل توجهی بدتر شده است. ناتو از زمان جنگ سرد خود را با دفاع مشترک منطبق کرده است و مانور TRJE18 نشانه‌ای از این تطابق است.»

این تمرینات نظامی که در نزدیکی روسیه انجام می‌گیرد باعث شد تا مسکو خشم و نارضایتی خود را نسبت به برگزاری آن ابراز کند. وزیر دفاع روسیه روز چهارشنبه ۲۴ اکتبر، تمرینات نظامی ناتو را «مانوری تهاجمی» خوانده بود.

 سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز گذشته در دیدار با مقامات نظامی بلاروس گفت: «فعالیت نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای ما از زمان جنگ سرد بی سابقه بوده و هدف آن حضور نظامی در بلوک شرق است.»

**به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید **

رویترز
خودروهای زرهی بریتانیا در حال اعزام به مانور نظامی ناتورویترز

پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تاکید می‌کند که علیرغم تنش‌های میان غرب و شرق از جمله الحاق کریمه و تهدید ایالات متحده به خروج از معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای جنگ سرد، این رزمایش به روسیه مربوط نمی‌شود.

ژنرال ران یاکوبسن، فرمانده ستاد مشترک نیروهای نظامی نروژ می‌گوید که دلیل «ترس» برای مسکو وجود ندارد زیرا این تمرینات نظامی در هزار کیلومتری مرز زمینی روسیه و ۵۰۰ کیلومتری مرز هوایی این کشور برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بزرگترین رزمایش هوایی تاریخ ناتو برگزار می‌شود

با عفو دو جاسوس روس در لیتوانی راه برای تبادل جاسوسان سه کشور باز شد

تنش میان روسیه و اوکراین؛ ناتو با فرماندهان ارتش اوکراین جلسه فوق‌العاده تشکیل می‌دهد