ایرلندی‌ها تکلیف جرم «توهین به مقدسات» را مشخص می‌کنند

ایرلندی‌ها تکلیف جرم «توهین به مقدسات» را مشخص می‌کنند
Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قانونی در سال ۲۰۰۹ میلادی در ایرلند به تصویب رسید که مصادیق «توهین به مقدسات» را مشخص کرده است. برای مرتکبان این جرم هم اکنون جریمه‌ای ۲۵ هزار یورویی در نظر گرفته شده است.

آگهی

رای دهندگان ایرلندی روز جمعه در یک همه پرسی در مورد حذف جرم «توهین به مقدسات» شرکت می کنند.

این همه پرسی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری ایرلند برگزار می شود. در این رفراندوم رای دهندگان نظرشان در مورد حذف واژه «کفرآمیز» یا «توهین به مقدسات» از ماده ۴۰ قانون اساسی جمهوری ایرلند را اعلام خواهند کرد.

جرم «توهین به مقدسات» در حالی در سال ۱۹۳۷ در قانون اساسی ایرلند درج شد. هر چند تاکنون هیچ کس به دلیل ارتکاب این جرم مجازات نشده است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

قانونی در سال ۲۰۰۹ میلادی در ایرلند به تصویب رسید که مصادیق «توهین به مقدسات» را مشخص کرده است. برای مرتکبان این جرم هم اکنون جریمه ای ۲۵ هزار یورویی در نظر گرفته شده است.

توجه عمومی در ایرلند سال گذشته به دلیل شکایتی که از استفن فرای، هنرپیشه بریتانیایی صورت گرفت، به قانون منع «توهین به مقدسات» جلب شد. استفن فرای در مصاحبه ای اظهار داشته بود: «چرا من باید به خدایی دمدمی مزاج، میان مایه و احمق که دنیایی تا این حد مالامال از درد و بی عدالتی آفریده است احترام بگذارم؟»

رویترز
استفن فرایرویترز

پلیس ایرلند تحقیق در مورد اظهارات استفن فرای را به دنبال شکایت یکی از شهروندان ایرلند آغاز کرده بود. اظهارات استفن فرای بحث های زیادی را در جامعه ایرلند برانگیخت.

همه پرسی روز جمعه در حالی برگزار می شود که نهادهای مذهبی ایرلند با حذف جرم «توهین به مقدسات» از قانون اساسی این کشور مخالفت نکرده اند.

بنا به گزارش سال ۲۰۱۷ کمیسیون دولت آمریکا برای «آزادی مذهبی در سطح بین المللی» در ۷۱ کشور جهان «توهین به مقدسات» جرم محسوب می شود.

انجمن بی‌خدایان ایرلند که از حذف جرم «توهین به مقدسات» حمایت می کند بر این باور است که اشاره به چنین جرمی در قانون اساسی این کشور به برخی از کشورهای جهان اجازه می دهد تا با استناد به ایرلند، قوانین «توهین به مقدسات» در کشورشان را توجیه کنند.

پاکستان در سال ۲۰۰۹ با استناد به جرم «توهین به مقدسات» در ایرلند خواستار تصویب قانون مشابهی از سوی تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد شده بود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شینید اوکانر مسلمان شد

پلیس بریتانیا اطلاعات مسافر «نژادپرست» رایان‌ایر را به اسپانیا داد

تظاهرات صدها هزار نفری مخالفان برکسیت در پایتخت بریتانیا